Studiegids

nl en

Onderwijsleerproblemen

Vak
2009-2010

Coördinator

mw. dr. T.M. de Jong

Doel en inhoud

Dit studieonderdeel heeft als hoofddoel studenten vertrouwd te maken met veel voorkomende onderwijsleerproblemen en leerstoornissen en hoe daarop ingespeeld wordt door middel van interventie- en remediatieprogramma’s.
Eindtermen: 1.1; 1.3; 2.2; 2.3; 2.4; 2.7; 2.8; 2.9; 2.10; 3.1; 3.2; 3.3; 3.4.

Onderwijsvormen

Zes hoorcolleges met als doel een inleiding te geven in problemen die kunnen ontstaan bij de verwerving van basisvaardigheden. Het accent ligt op in de onderwijspraktijk veelvoorkomende problemen. In de colleges en de opdrachten komen casussen aan bod die leerkrachten hebben gesignaleerd vanwege onvoldoende vorderingen. De docent legt een link tussen huidige wetenschappelijke kennis van onderwijsleerproblemen en de casussen en probeert zo handvatten aan te reiken die studenten in staat stellen op nieuwe kennis te reflecteren, nieuwe situaties te analyseren en het geleerde daarop toe te passen. Studenten maken opdrachten (casussen) met het doel kennis uit de bestudeerde literatuur toe te passen. Studenten krijgen elke week feedback op hun opdracht (NB Om de opdrachten te kunnen maken en tijdig te kunnen inleveren is het noodzakelijk dat studenten vanaf het eerste college beschikken over de boeken).

De literatuur en de verdieping daarvan tijdens het college wordt getentamineerd.
(Kleine wijzigingen in de opzet van de cursus zijn mogelijk. Op Blackboard verschijnt de meest recente informatie)

Literatuur (3 ECTS = ± 500 pagina’s)

  • Blakermore, S.-J., & Frith U. (2006). The Learning Brain. Lessons for education. Oxford, UK: Blackwell. (Euro: 30.90)

  • Shapiro, E. S. (2004). Academic Skills Problems. Direct Assessment and Intervention. New York: The Guilford Press. (Euro: 39.99)
    (Let op: wijzigingen zijn mogelijk. Op Blackboard verschijnt meer informatie over de te bestuderen hoofdstukken uit de genoemde literatuur. Kijk voor u literatuur aanschaft op blackboard!).

Toetsing

Opdracht met betrekking tot leren en ontwikkeling van een kind uit een van de risicogroepen. Schriftelijk tentamen over de literatuur en de colleges.

Rooster

Rooster Onderwijsleerproblemen

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.