Coördinator
Drs. A van der Voort
Doel en inhoud
Het kennisbestand van de pedagogische wetenschappen is het resultaat van een voortdurende discussie in het wetenschappelijke forum over theoretische ideeën en empirische gegevens met betrekking tot opvoeding en onderwijs. De argumentatietheorie, hier in brede zin opgevat als aanduiding voor diverse vormen van logica, kan inzicht geven in gebruik en misbruik van retorische hulpmiddelen in de wetenschappelijke discussie. Deze kan doorgaans niet louter op grond van feiten gevoerd worden, maar rust ook op tal van andere argumenten. De vraag is of dergelijke argumenten aan de rationaliteit van de discussie afbreuk doen en, als dat het geval is, of en hoe de discussie op een rationeler plan getild kan worden.
Aan de hand van voorbeelden van wetenschappelijke en praktische discussies zullen de valkuilen van argumenteren worden geïllustreerd, alsmede de mogelijkheden om op een zo rationeel mogelijke wijze van gedachten te wisselen over de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs. Argumentaties zullen langs formeel- en informeel-logische weg geanalyseerd worden. Ook wordt aandacht besteed aan waarschijnlijkheid en wetenschappelijke onderzoeksmethoden.
Eindtermen 1.1, 1.4, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9, 3.1.
Onderwijsvormen
Hoor- en verdiepingscolleges.
Literatuur
Sinnott-Armstrong, W., & Fogelin, R. (2010, 8th edition), Understanding arguments: An introduction to informal logic. Belmont, CA: Wadsworth.
Brinkman, J. (2006, 4e druk). Cijfers spreken. Statistiek en methodologie. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Eemeren, van F.H., &. Snoeck Henkemans, A.F. (2006, 3e druk) Argumentatie: Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Let op: Voor dit vak worden altijd de laatste edities van de betreffende boeken gebruikt.
Toetsing
Schriftelijk tentamen over de opgegeven literatuur en de collegestof.
Rooster
Rooster Inleiding in de grondslagen van de pedagogische wetenschappen