Studiegids

nl en

Oefenonderzoek

Vak
2009-2010

Coördinator

Dhr. drs. A.W.M. Duijx.

Doel en inhoud

Doel

  • Kennismaken met een aantal elementen uit het onderzoeksproces (eindterm 1.4):

    • inlezen probleemstelling;
    • formuleren van hypothesen;
    • uitwerken van de onderzoeksopzet;
    • dataverzameling;
    • dataverwerking;
    • data-analyse;
    • en rapportage.
  • Oefening in onderzoeksactiviteiten zoals behandeld in Onderzoekspracticum 1 en 2, uitgaande van een (ortho)pedagogische of onderwijs- of opleidingskundige vraagstelling (eindtermen 2.3, 2.5 en 2.10)

  • Leren samenwerken in een taakgerichte groep (eindterm 2.11)

  • Leren schriftelijk rapporteren (eindterm 2.7)

Inhoud
De thema’s worden uitgebreid beschreven op Blackboard (Oefenonderzoek voor studenten 2009-2010).
Dit onderdeel is een vervolg op Onderzoekspracticum 1 en Cursus praktische data-analyse met SPSS. De stof van deze beide studieonderdelen wordt dan ook bekend verondersteld.

Onderwijsvormen

Het Oefenonderzoek begint in de week van 16 september 2009 en eindigt in de week van 13 januari 2010. In de tussenliggende tijd zal het gemiddelde tijdsbeslag ruim één dag per week bedragen. Op 20 januari 2010 is de verslagbijeenkomst met posterpresentaties van alle thema’s (verplichte aanwezigheid).

De (geplande) activiteiten die studenten uitvoeren in het kader van het studie-onderdeel Oefenonderzoek dienen VERPLICHT te worden voorgelegd aan de studentcommissie Ethiek. Op blackboard is hierover alle informatie te vinden.

Literatuur

Bij elk thema dient de student(e) een aantal artikelen te lezen. Deze worden door de desbetreffende docent(e) tegen kostprijs aan de deelnemers verstrekt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van:

  • Ackermann, Margriet e.a., (laatste druk). Zelf leren schrijven. Schrijfvaardigheid voor psychologie, pedagogiek en sociale wetenschappen. Amsterdam: Boom onderwijs. (dit boekje is in de propedeuse ook al bij verschillende studie-onderdelen gebruikt)

Rooster

Rooster Oefenonderzoek