Coördinator
Mw. dr. Y.M. Dijkxhoorn.
Doel en inhoud
Doel
Doel van dit vak is de student te voorzien van kennis en inzicht in de onder ‘ inhoud’ genoemde
onderwerpen. Er wordt gewerkt aan de eindtermen 1.1 t/m 1.3 en 1.5, 2.2 t/m 2.4, 2.8 t/m 2.11 en 3.
Inhoud
In dit inleidende vak wordt onder andere ingegaan op:
de geschiedenis van de zorg voor mensen met beperkingen en de veranderingen in visie op zorg;
de aard en de oorzaken van ernstige ontwikkelingsstoornissen in brede zin;
de verschillende functiebeperkingen en de gevolgen voor de ontwikkeling;
stoornissen in de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden;
verschillende visies op en definities voor ernstige ontwikkelingsbeperkingen en handicaps;
de betekenis van deze beperkingen voor betrokkenen, ouders en maatschappij; de orthopedagogische zorg voor mensen met een ernstige ontwikkelingsproblematiek.
Onderwijsvormen
Hoorcolleges, verdiepingscolleges en werkopdrachten via Blackboard.
Literatuur
Batshaw, M.L., Pellegrino, L., Roizen, N.J. (5de druk). Children with Disabilities. Baltimore: Paul Brookes Publications.
Aanvullende literatuur en video’s via Blackboard
Toetsing
Tentamen over de literatuur en de collegestof, deels meerkeuze (40 vragen) en deels open vragen (4).
Rooster
Rooster Zorg voor mensen met functiebeperkingen
Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor
het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen
aan het onderwijs of het tentamen.