Dit vak kan ook als keuzevak worden gekozen, mits ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidstheorie en neuropsychologie op inleidend niveau is gevolgd.
Coördinator
Mw. dr. Y.M. Dijkxhoorn.
Doel en inhoud
Doel
Om kinderen en jongeren met een veelheid aan mogelijke problemen te kunnen begeleiden en/of ouders te adviseren bij de opvoeding, is een gedegen kennis van de normale en de afwijkende ontwikkeling en de factoren, die in die ontwikkeling kunnen interfereren van essentieel belang. De student is aan het eind van dit vak in staat om problemen vanuit de relevante kaders te bezien en kan de belangrijkste stoornissen en ontwikkelingsinterferenties herkennen (eindtermen 1.1 t/m 1.3, 2.2 t/m 2.4, 2.7, 2.8 & 3).
Inhoud
Voortbouwend op de ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidstheorieën en neuropsychologie wordt in het vak psychopathologie de nadruk gelegd op de integratie van de kennis die de normale ontwikkeling en de afwijkende ontwikkeling betreft. Er wordt ingegaan op welke factoren een rol spelen bij het ontstaan van stagnaties, belemmeringen of interferenties. Wat zijn de risico- en protectieve factoren, vooral ook vanuit de omgeving en de opvoeding? Er worden verschillende modellen gepresenteerd die het ontstaan van psychopathologie beschrijven.
De belangrijkste stoornissen en syndromen die in de kinderleeftijd en adolescentie ontstaan komen aan de orde.
Onderwijsvormen
Hoorcolleges en werkcolleges via Blackboard.
Literatuur
Wenar, C & Kerig, P. (meest recente druk). Developmental Psychopathology from Infancy through Adolescence. New York: Prentice Hall.
Kortman, F. (meest recente druk). Transculturele psychiatrie; van praktijk naar theorie. Assen: Van Gorcum
Aanvullend material via Blackboard
Toetsing
Multiple Choice (40) en open vragen (4).