Coördinator
Mw. dr. Isabel Raemdonck.
Doel en inhoud
Doel
Studenten verwerven analytische competenties m.b.t.:
maatschappelijke ontwikkelingen die leiden naar de kennismaatschappij en de centrale plaats daarin van ‘een leven lang leren’;
de wijze waarop beleidsvoering door overheden, de sociale partners, organisaties en educatieve instellingen wordt ingezet m.b.t. het bevorderen van ‘een leven lang leren’, en de effectiviteit van dat beleid;
de deelname en deelnamekansen aan levenslang leren;
de verschillende vormen van levenslang leren;
de vertaling van een Europees en landelijk beleid naar een gemeentelijk beleid;
beleidsinstrumenten die gericht zijn op het ondersteunen van zelfregulerend leren door jongeren en volwassenen in de lerende samenleving.
Inhoud
Dit onderdeel heeft betrekking op de ingrijpende maatschappelijke veranderingen die kenmerkend zijn voor de overgang van een industriële naar een kennissamenleving waarin ‘een leven lang leren’ noodzakelijk wordt geacht. Dergelijke ontwikkelingen hebben grote betekenis voor de wijzen waarop mensen al dan niet in staat zijn om hun leeractiviteiten – in formele, niet-formele en informele leeromgevingen – zelf te ontwerpen. De centrale vraag in dit onderdeel heeft betrekking op hoe de overheid – al dan niet in samenwerking met de sociale partners, organisaties en educatieve instellingen – tracht de samenleving op het spoor van het ‘nieuwe leren’ in een lerende samenleving voor te bereiden. Tegen de achtergrond van globalisering en de invloed van de Europese Unie op nationaal beleid, heeft een belangrijke vraag betrekking op de mate waarin overheden in staat zijn om nationaal onderwijsbeleid te voeren.
Uitgaande van deze algemene maatschappelijke achtergrond wordt voor de toetsingsopdracht in dit onderdeel gedifferentieerd naar een meer onderwijskundige en een meer opleidingskundige verdieping.
Eindtermen: 1.3, 2.1, 2.2, 2.6, 2.8, 2.10, 3.1, 3.3.
Onderwijsvormen
Bestudering en bespreking van literatuur; colloquium bijeenkomsten, waarin thema’s behandeld worden door gastsprekers; zelfstandig zoeken en bestuderen van literatuur waarin de effectiviteit van beleid geëvalueerd wordt; discussie.
Literatuur
Literatuur wordt elk jaar opnieuw bepaald om in te kunnen spelen op de actualiteit (totaal ± 500 pp.). Veel aandacht wordt besteed aan kritische beleidsanalyses m.b.t. de huidige beleidsdiscussies in Nederland. Veelal wordt de literatuur in een ‘download’ formaat aangeleverd.
De volgende basisteksten dient men te raadplegen. Relevante bladzijden worden per college aangegeven.
Onderwijsraad (2003), Leren in een kennissamenleving: verkenning, Den Haag: Onderwijsraad.
Onderwijsraad (2005), De stand van educatief Nederland, Den Haag: Onderwijsraad.
Onderwijsraad (2003), Werk maken van een leven lang leren, Den Haag: Onderwijsraad.
Hake, B., Westerhuis, H., Bransma, J., Houtkoop W., & Doets, C. (2002). Lifelong learning in the Netherlands. The extent to which vocational education and training policy is nurturing lifelong learning in the Netherlands. Thessaloniki: Cedefop Panorama Series
Van Lieshout, H., Kamphuis, P., Jellema, F., & Wilthagen, T. (2004). Stimulating continuing vocational training in the Netherlands. In: T. Bredgaard & F. Larssen (Eds.). Employment Policy from different angles. Copenhagen: DJof Publishing, pp. 459-477.
Toetsing
Essay: een werkstuk waarin een beleidsanalyse m.b.t. een actueel beleidsvraagstuk wordt uitgevoerd en geëvalueerd op effectiviteit t.a.v. bevordering van een levenlang leren.
Formatieve evaluatie door middel van peer-feedback.