Studiegids

nl en

Lijn Klinisch Onderwijs jaar 1

Vak
2009-2010

Doel

  • De student leert een langetermijnopdracht te plannen en uit te voeren.

  • De student leert in opgegeven literatuur een onderwerp te kiezen en hierover relevante gegevens te selecteren.

  • De student kan in de literatuur gevonden gegevens beschrijven, analyseren en bediscussiëren in een verslag met een tekststructuur die in de wetenschap gangbaar is en in medisch-wetenschappelijke taal.

  • De student leert geraadpleegde bronnen op gangbare wijzen te verantwoorden.

  • De student maakt kennis met wetenschappelijk onderzoek via vakliteratuur en met de vaardigheden die daarbij horen.

Beschrijving

Het is in de wetenschap gebruikelijk gegevens uit onderzoek te publiceren in de vorm van artikelen in wetenschappelijke tijdschriften. Voor deze artikelen bestaan strenge eisen wat betreft de tekststructuur en de formulering. Al in het eerste jaar krijgt de student ervaring met deze academische vaardigheid in de vorm van het propedeusewerkstuk.

Het propedeusewerkstuk is een verslag van een studie van artikelen uit niet-recente jaargangen (1910 – 1980) van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. De student schrijft het samen met een medestudent uit de werkgroep.

Het verslag heeft de structuur van een wetenschappelijk artikel: het bestaat uit de tekstdelen inleiding, materiaal en methode, resultaten, discussie. Het taalgebruik in het verslag voldoet aan de eisen die gesteld worden aan medisch-wetenschappelijke taal. De geraadpleegde artikelen en overige bronnen worden verantwoord op een lijst, waarnaar wordt verwezen in de tekst.
Het schrijven van het werkstuk wordt in een vijftal werkgroepen begeleid; dit onderwijs is gericht op zowel op de tekststructuur als op het taalgebruik. Dit deel van het onderwijs wordt gegeven door de docenten van Communication in Science; de student heeft alle werkgroepen dezelfde docent. Nadat alle delen van de tekst van het werkstuk besproken zijn, levert de student het werkstuk in bij de docent. Deze kijkt het na en geeft de student een cijfer voor de schrijfvaardigheid. Als dit cijfer een voldoende is, dan kan de student het inhoudelijk gaan bespreken. Hiervoor zijn docenten beschikbaar van verschillende medische vakgebieden. Ook voor deze bespreking krijgt de student een cijfer. Het gemiddelde van beide cijfers is het cijfer voor het werkstuk.