Studiegids

nl en

Theoriëen, diagnostiek en interventie bij leerstoornissen

Vak
2009-2010

Coordinator

Mw. dr. M.J. van Dijken

Doel en inhoud

Dit studieonderdeel heeft als doel kennis bij te brengen over de achtergronden, diagnostiek en de behandeling van specifieke leerproblemen, zoals ernstige lees- en spellingproblemen (dyslexie), rekenproblemen, tweede taalverwerving en de invloed van zwakke executieve functies. Het eerste deel zal bestaan uit een inleiding op de diagnostische cyclus en in de testtheorie, waarbij voorbeelden van belangrijke diagnostische instrumenten aan de orde komen en geoefend zal worden met diverse reken-, taal-, lees- en/of schoolvorderingstesten (zie cursus onderwijskundige diagnostiek) (eindterm 1.4). Tevens wordt aandacht besteed aan kinderen met zwakke executieve functies (eindterm 3.1).
Het tweede deel wordt de theorie rond specifieke leerproblemen behandeld zodat een kritische reflexie kan worden gegeven op de, in voorgaande CLB-practicum, gediagnosticeerde leer- of gedrags-problemen (zie cursus onderwijskundige diagnostiek) (eindtermen 1.1 en 2.6).

Daarna wordt het gebruik van CLB door scholen en begeleidingsdiensten onderzocht waarbij aan de hand van een aantal casussen een reflexie wordt gegeven op de conclusies en aanbevelingen van diverse leerproblemen (eindterm 2.5).

Ten slotte wordt ingegaan op bestaande interventiemethodieken van specifieke leerproblemen.

Het vak volgt logisch op Onderwijskundige diagnostiek en bouwt daar op voort. De stof van Onderwijsleerproblemen wordt bekend verondersteld.

Onderwijsvormen

Elk onderdeel start met een aantal hoorcolleges, waarin de belangrijkste elementen uit de te bestuderen stof worden uitgelegd en samengevat. Daarna volgen enkele interactieve colleges c.q. werkgroepen. Elk onderdeel wordt afgesloten met een opdracht, referaat, paper c.q. verslag (eindtermen 2.1, 2.4, 2.7, 2.8, 2.11, 3.3), waarbij studenten de mogelijkheid geboden wordt om via Blackboard vragen te stellen over de bestudeerde literatuur en feedback te krijgen over problemen die ze hebben bij het voorbereiden van de paper c.q. verslag.

Literatuur

Psychodiagnostiek:

  • Drenth, P.J.D & Sijtsma, K. (2006, 4e herziene druk). Testtheorie. Inleiding in de testtheorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houten; Bohn Stafleu van Loghum. [De inhoud van dit boek is in een eerder studieonderdeel behandeld; bekend verondersteld worden H2, 3, 5, 6. 8 en 9).

  • Bruyn, E.E.J. de, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K. & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus: een praktijkleer. Leuven: Acco. Literatuur OD. Dit moet voor het college Psychodiagnostiek gelezen zijn. H2, 3 en 8; blackboard.

  • Kievit, Th., Tak, J.A., & Bosch, J.D. (2002, zesde druk). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom (hoofdstukken: 12, 13 blackboard).

  • Brochure Stichting Dyslexie Nederland en Document Veel gestelde vragen Dyslexie SDN staat onder ‘Materiaal’.

Leerproblemen:

  • Stanovich, K.E. (2000). Progress in understanding reading. Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford (hoofdstukken: 4, 8, 10, 13, blackboard).

  • Pennington, B.F. (2002). The development of psychopathology. Nature and nurture. New York: Guilford (uit dit boek m.n. de hoofdstukken 1, 2, 5 en 6).

  • Een aantal nader op te geven Engelstalige en/of Nederlandstalige artikelen en hoofdstukken (blackboard).

Toetsing

Psychodiagnostiek: deelname aan de werkcolleges, kritische reflectie en mondeling verslag van de opdracht
Leerproblemen: deelname aan de werkcolleges, houden van een referaat en drie papers.
Alle in te leveren papers, verslagen, reflecties en opdrachten dienen voldoende beoordeeld te zijn

Rooster

In verband met een inhoudelijke afstemming van de vakken ‘Onderwijskundige diagnostiek’ (OD) en ‘Theorieën, diagnostiek en interventie bij leerstoornissen’ (TDIL), begint TDIL tijdens OD en loopt OD door in TDIL. Zie het rooster op website en blackboard. Het is daarom aan te bevelen eerst OD te volgen (eventueel in een voorgaand jaar) alvorens aan TDIL deel te nemen.

Rooster Theoriëen, diagnostiek en interventie bij leerstoornissen

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.