Studiegids

nl en

Aard, omvang en schade van criminaliteit

Vak
2009-2010

Coördinator

  • Naam: Dr. Gabry Vanderveen

  • Werkadres: Steenschuur 25, kamer C1.19

  • Bereikbaarheid: Op afspraak via het secretariaat

  • Telefoon: (071) 527 7414

  • E-mail: criminologie@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut voor Strafrecht & Criminologie

  • Afdeling: Criminologie

  • Kamernummer secretariaat: C1.02

  • Openingstijden: 09.00 tot 12.30 uur

  • Telefoon secretariaat: (071) 527 74 62

  • E-mail: criminologie@law.leidenuniv.nl

Omschrijving

Doel van het vak
Doel van het vak Aard, Omvang en Schade van Criminaliteit (AOSC) is het bieden van verdieping, door middel van toepassing, op kennis en inzicht ten aanzien van conceptuele en methodologische vragen over:

  • Verschillende soorten criminaliteit

  • De omvang en de daaraan gerelateerde temporele, geografische en sociale spreiding van criminaliteit

  • De schade als gevolg van criminaliteit

Het vak sluit aan bij de vakken Inleiding Criminologie en het Practicum Beschrijvende Criminologie. Ook de inhoud van voorgaande vakken op het gebied van methoden & technieken, statistiek en het straf(proces)recht wordt als bekend verondersteld. De vakken Stadscriminologie en Misdaadanalyse in de Master sluiten aan bij het vak AOSC.

Korte omschrijving van het vak
In dit vak staan allereerst de verschillende manieren van beschrijving en representatie van patronen van criminaliteit centraal. Deze patronen kunnen ruimtelijk, temporeel of sociaal van aard zijn en staan centraal in veel victimologische studies. Dit vak gaat dieper in op de belangrijkste verklaringen voor deze patronen, de routine activiteitentheorie en de sociale desorganisatie theorie, en vraagt van studenten dat zij deze verklaringen en modellen kunnen toepassen, ook op visueel materiaal en zelf verzamelde data.

Problemen met de beschikbare data en de interpretatie daarvan komen ruimschoots aan bod. Vragen die behandeld worden, zijn bijvoorbeeld:

  • Waarom komt in een bepaalde buurt meer geweldscriminaliteit in de publieke ruimte voor?

  • Wat is de rol van de (nieuws)media bij het ‘ontstaan’ van nieuwe typen criminaliteit?

  • Waarom worden bepaalde mensen herhaald slachtoffer van inbraak?

  • Welke soorten schade zijn er en wat zijn de (juridische) mogelijkheden van een slachtoffer?

  • In hoeverre wordt overlast gecriminaliseerd?

  • Is het zo dat in buurten met meer allochtonen ook meer criminaliteit plaatsvindt en wat zou dat betekenen?

  • Is er meer criminaliteit dan vroeger, of is de criminaliteit gewoon ‘anders’?

  • Hoe wordt criminaliteit verbeeld in de media en wat heeft dit voor gevolgen?

Eindkwalificaties (eindtermen van het vak)
Na het volgen van dit vak heeft de student inzicht in conceptuele en methodologische aspecten van (empirische) uitspraken en stellingen, over de aard, omvang, spreiding en schade van criminaliteit, gepresenteerd door onder andere tekst, figuren, tabellen en foto’s. De student zal meer inzicht verkrijgen in de maatschappelijke context waarin de criminologie zich ontwikkelt en meer inzicht verkrijgen in de diverse vakgebieden die een rol spelen in de criminologie. Dit betekent dat de student:

  • Inzicht heeft in de vraag wie wanneer bepaalt wat criminaliteit is en in de factoren die op dit proces van invloed zijn en dit inzicht kan toepassen bij het analyseren van een bepaalde vorm van criminaliteit;

  • Inzicht heeft in factoren die van invloed zijn op temporele, geografische en sociale spreidingspatronen van verschillende vormen van criminaliteit en dit inzicht kan toepassen op empirische gegevens;

  • Overzicht heeft van de verschillende soorten schade als gevolg van criminaliteit en mogelijke gevolgen van slachtofferschap;

  • Inzicht heeft in de diverse manieren waarop aard, omvang, spreiding en schade van criminaliteit gerepresenteerd kan worden en dit inzicht kan toepassen bij het analyseren van onder andere figuren, grafieken, tabellen, foto’s, films en cartoons.

Onderwijsvormen

1.Hoorcolleges

  • Aantal à 2 uur: 5 hoorcolleges à 2 uur

  • Namen docenten: Dr. G. Vanderveen

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Studenten dienen voor de hoorcolleges de betreffende stof gelezen en bestudeerd te hebben en/of opdrachten voorbereid te hebben. De hoorcolleges zijn een aanvulling en geen vervanging van intensieve zelfstudie. Zowel hoorcolleges als werkcolleges zijn interactief van opzet.

2.Werkgroepen

  • Aantal à 2 uur: 5 werkcolleges à 2 uur

  • Namen docenten: Dr. G. Vanderveen

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Studenten dienen voor de werkcolleges de betreffende stof gelezen en bestudeerd te hebben en de individueel gemaakte opdrachten in te leveren via Blackboard en mee te nemen naar de werkcolleges. Actieve deelname en aanwezigheid zijn vereist; studenten die de opdrachten niet hebben gemaakt en bij zich hebben, kunnen niet deelnemen aan de werkgroep.

Door middel van de opdrachten wordt studenten geleerd inzichten ten aanzien van aard, omvang, spreiding en schade van criminaliteit toe te passen. Ook leren studenten grafieken, figuren, tabellen en cartoons kritisch te analyseren. Daarnaast leren studenten tekst (delen van de verplichte literatuur), hun kennis en inzicht op een meer visuele wijze te representeren in de vorm van een concept map of structuurschema. De opdrachten worden tijdens de werkgroepen gezamenlijk nagekeken en besproken (peer assessment).

3.Andere onderwijsvorm(en)
Omschrijving: Gestructureerde zelfstudie; studenten dienen zelfstandig de opgegeven studiestof te bestuderen en zelf aanvullende literatuur te zoeken.

Studiemateriaal

Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
Zie de Blackboardomgeving van het vak

Werkboek:
Verkrijgbaar via de Afdeling Onderwijsmaterialen

Reader:
Verkrijgbaar via de Afdeling Onderwijsmaterialen

Aanbevolen studiemateriaal
Geen.

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Tentamen waarbij de reader (zonder aantekeningen) meegenomen mag worden: een open boek tentamen.

  • Tussentijds werk schriftelijk. Voor elke werkgroepbijeenkomst maken de studenten tussentijdse opdrachten. Deze opdrachten lijken op de vragen die op het tentamen gesteld zullen worden. De opdrachten dienen ingeleverd te worden via Blackboard en op papier meegenomen te worden naar de werkgroepbijeenkomst, waar we de opdrachten gezamenlijk beoordelen en bespreken (peer assessment). Studenten die elke week een voldoende opdracht inleveren en meenemen, krijgen een bonuspunt voor het tentamen.

  • Participatie. De beoordeling van de participatie in het gehele vak kan gebruikt worden ter afronding van het eindcijfer. Onder participatie wordt verstaan de kwantiteit en kwaliteit van de (mondelinge) bijdrage van de student tijdens onderwijsbijeenkomsten, waaronder dus ook de peer assessment procedures vallen.

Inleverprocedures
De opdrachten (tussentijds werk schriftelijk) worden voor elke werkgroep ingeleverd via Blackboard en geprint meegenomen naar de onderwijsbijeenkomst.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Ingangseis

Theoretische Criminologie.

Rooster

Voor vakken van de bachelor.

Inschrijving

Via U-twist.

Digitale leeromgeving

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard. Sheets zullen via Blackboard beschikbaar worden gesteld. Blackboard zal ook worden ingezet voor nieuws, aankondigingen, (extra) literatuur- en bronnensuggesties, websites en voor vraag en antwoord. Ook diverse voorbeelden van figuren (zoals grafieken en crime maps op basis van geografische informatie systemen), tabellen en cartoons worden via Blackboard aangeboden. De opdrachten worden via Blackboard ingeleverd.

Bijzonderheden

Tijdens de werkgroepbijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van peer assessment: studenten beoordelen elkaars schriftelijk werk aan de hand van door de docent aangeleverde beoordelingsformulieren.

Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden, etc.