Studiegids

nl en

Bachelorproject (Schakel)

Vak
2009-2010

Om het Schakel-bachelorproject succesvol af te kunnen ronden moeten Onderzoekspracticum 1 en Praktische data-analyse met SPSS beide zijn gehaald en moeten Onderzoekspracticum 2 en Methoden van Kwalitatief Onderzoek succesvol zijn afgerond of moet er uitzicht zijn op succesvolle afronding.

Doel en inhoud

Het bachelorproject beoogt de student ervaring te laten opdoen met de praktijk van het wetenschappelijk onderzoek. Gedurende het project leert de student de tijdens Onderzoekspracticum 1, Praktische data-analyse met SPSS, Onderzoekspracticum 2 en Methoden van Kwalitatief Onderzoek verworven kennis en vaardigheden te gebruiken in onderzoekssituaties. Van de student wordt verwacht dat deze de theoretische kennis van het tot dan gevolgde onderwijs benut, die integreert in de werkzaamheden en dat deze aangesproken wordt bij een systematische en kritische doordenking van de praktijk.

Doordenking van praktijkvragen en -problemen vanuit theoretische kaders, toepassing van geleerde kennis in nieuwe situaties, methodisch leren handelen en professioneel leren functioneren vormen daarbij de specifieke projectdoelen. Het bachelorproject is een situatie waarin gepresteerd moet worden, als een situatie waarin men leert. Om die reden is rapportage van de verrichte activiteiten van groot belang; dit dient dan ook duidelijk te blijken uit het systematische en goed gedocumenteerd onderzoeksverslag.

Doel

  • Kennismaken met een aantal elementen uit het onderzoeksproces:
    inlezen probleemstelling, formuleren van onderzoeksvragen, formuleren van hypothesen, dataverzameling, dataverwerking, data-analyse, en rapportage.

  • Kennismaking met een relevant onderzoeksveld in de pedagogiek.

  • Oefening in onderzoeksactiviteiten zoals behandeld in Onderzoekspracticum 1 en 2 binnen een onderzoeksveld in de pedagogiek.

  • Integratie van eerder aangeleerde kennis en vaardigheden met onderzoek in een onderzoeksveld in de pedagogiek.

  • Leren zelfstandig en verantwoordelijk een onderzoek uit te voeren. Aspecten daarvan zijn: het tonen van inzet en motivatie, de juiste mate van assertiviteit, het zich houden aan afspraken, collegiaal optreden, dus niet eigenmachtig of zonder toestemming, gepast gedrag ten opzichte van cliënten of medestudenten, openstaan voor begeleiding en het niveau van (wetenschappelijke) rapportage van de onderzoekswerkzaamheden.

  • Zicht krijgen op de eigen mogelijkheden en beperkingen, zowel met betrekking tot onderzoeksvaardigheden als met betrekking tot het persoonlijk functioneren.

  • Leren beoefenen van (meta-)theoretische reflectie, bezinning op ethische en praktische implicaties van het onderzoek, de gekozen methodologie, de wijze van omgaan met het werkveld, de betrokkenen (de onderzochten, of risico- of probleemgroepen). De achtergronden van de onderzoeksvraag respectievelijk het werkveld waarbinnen dit plaatsvindt, behoren ook tot het onderzoek.

  • Leren schriftelijk rapporteren van onderzoek naar wetenschappelijke standaard (APA 5, American Psychological Association).

Inhoud

Het algemene thema is ‘intrinsieke motivatie in het MBO’, waarbij het er om gaat de persoonlijke en contextuele aspecten van intrinsieke motivatie onder MBO studenten in kaart te brengen. Hierbij zal tevens aandacht besteedt worden aan de rol van gender en etniciteit. Iedere student zal gegevens verzamelen bij één MBO afdeling/ opleiding. Deze afdeling/ opleiding dient u zelf te regelen.

Onderwijsvormen

Dit onderdeel begint op vrijdag 4 september 2009 met een inleidend college en een werkgroep waarin werkafspraken zullen worden gemaakt en gediscussieerd wordt over vooraf beschikbaar gestelde literatuur.

De Blackboard omgeving is vanaf 21 augustus toegankelijk: log in met uw ULCN of toelatingsexamenaccount, klik op het tabblad “courses”, zoek en enroll bij het “Schakelprogramma/Bachelorproject_2009”.

Op 11 en 18 september, 16 oktober en 4 en 11 december zijn er werkgroepen gericht op het maken van vragenlijsten, het formuleren van specifieke onderzoeksvragen, en de onderdelen van een wetenschappelijke rapportage. Op 8 en 22 januari zijn bijeenkomsten waar u feedback krijgt op uw onderzoeksverslag. Tussen 28 september en 20 november wordt u geacht om onderzoeksgegevens te verzamelen (specifieke informatie zal verschijnen op Blackboard). U moet er vanuit gaan dat het bachelorproject een tijdsinvestering van 9 × 42 uur vergt.

De cursus heeft een zeer hoog tempo heeft en u wordt sterk aangeraden om vanaf de aanvang alles goed bij te houden.

Literatuur

De docent zal literatuur ter beschikking stellen, echter u wordt geacht om ook zelf op zoek te gaan naar relevante literatuur en deze te verwerken in uw onderzoeksverslag.

Toetsing

Men is geslaagd bij voldoende participatie aan de werkgroepen (zowel online als face-to-face) en wanneer het afsluitende individuele onderzoeksverslag als voldoende wordt beoordeeld. De uiteindelijke beoordeling bestaat uit één individueel eindcijfer voor het gehele bachelorproject. Voor alle bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht.

Rooster

Rooster Bachelorproject Schakel