Studiegids

nl en

Bestuurskundig Onderzoek (schakelvak NL)

Vak
2009-2010

Bestuurskundig Onderzoek (schakelvak NL)

In dit studieonderdeel wordt de student vertrouwd gemaakt met de verscheidenheid van methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en de manier waarop zij in bestuurskundig onderzoek toegepast kunnen worden. De cursus is opgezet als een cursus voor gevorderden. Ze heeft tot doel de kennis van de inhoud en praktijk van sociaal-wetenschappelijk onderzoek, die de student tijdens een voorgaande studie heeft opgedaan te vermeerderen en te verdiepen. Zij is ook bedoeld om de student voor te bereiden op het masterprogramma van de opleiding Bestuurskunde.
De onderwerpen die in de cursus behandeld worden, kunnen in vier clusters worden gegroepeerd.

  1. De grondslagen van sociaal wetenschappelijk (en derhalve ook van bestuurskundig) onderzoek. Hierbij komen thema’s aan de orde als: Wat is wetenschap? Welke soorten sociaal-wetenschappelijk (en bestuurskundig) onderzoek zijn er? Wat is theorie en welke plaats neemt ze in het onderzoek in? Welke wetenschapsfilosofische visies spelen bij sociaal-wetenschappelijk onderzoek een rol en wat is ethiek van sociaal-wetenschappelijk onderzoek?
    1. De planning en voorbereiding van een sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Hierbij richt de aandacht zich op het onderzoeksontwerp ten behoeve van een kwantitatief of kwalitatief onderzoek en de bijbehorende methoden en technieken van steekproeftrekken en dataverzameling.
    2. De verschillende typische vormen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, te weten het experiment, de survey, secundaire analyse, de veldstudie en het historisch-vergelijkend onderzoek.
    3. De elementaire methoden en technieken van kwantitatieve en kwalitatieve dataverwerking en data-analyse en de rapportage van de bevindingen.

In de cursus worden twee onderwijsvormen gebruikt: (1) zelfstudie en (2) hoorcolleges. In het kader van de cursus wordt een leerboek over de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek bestudeerd. Dit leerboek staat centraal. De hoorcolleges zijn speciaal bedoeld om de student bij de bestudering van dit leerboek bij te staan. Dit is de reden dat de docent zich tijdens de hoorcolleges in het bijzonder richt op twee zaken: (1) de introductie van de verschillende thema’s via een algemene beschouwing, en (2) aan de hand van voorbeelden te laten zien wat de plaats van de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek in de bestuurskunde is.

Coordinator:
Dr. J.J.J.M. Wuisman

Onderwijsvormen:
Hoorcolleges & Zelfstudie

Studiemateriaal:
Neuman, W. Lawrence (2007/2004), Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches, 2nd edition, Pearson International Edition, Boston/New York: Pearson Education, ISBN: 0-205-48437-9.
[This is an abridged version of: Neuman W. Lawrence (2006), Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (sixth edition), Boston/New York: Pearson Education.]
Lecture notes / college aantekeningen

Toetsing:
Gesloten boektentamen
Inschrijven voor het tentamen via U-twist

Ingangseisen:
Geen

Rooster:
Hoorcolleges: Woensdag 28/10 en 04/11 van 20.00 – 21.45u in zaal 403 Aula, Lange Houtstraat 5, Campus den Haag.
Maandag 09/11 van 20.00 – 21.45 in zaal 403 Aula, Lange Houtstraat 5, Campus den Haag.
Woensdag 18/11 t/m 09/12 van 18.15 – 20.00 uur in zaal 403 Aula, Lange Houtstraat 5, Campus den Haag.

Tentamen:
Woensdag 16 december 2009 van 18.00-21.00 uur in zaal Aula 403 en 404/405, Lange Houtstraat 5.

Herkansing:
Woensdag 13 januari 2010 van 18.00-21.00 uur in zaal Aula 403, Lange Houtstraat 5.

Let op! Er kunnen nog wijzigingen optreden in dit rooster.
Laatste wijziging: 6 november 2009

De thema’s van de verschillende colleges worden aan het begin van de cursus bekendgemaakt.