Toegangseisen
Deelnemers aan dit werkcollege dienen in het eerste semester het hoorcollege ‘Wereldmythen en hun betekenis’ te hebben gevolgd.
Beschrijving
Tijdens dit werkcollege, dat deel uitmaakt van het spectrumbijvak Mythen, staat de interpretatie van mythen centraal. Studenten kiezen (in overleg met de docent) een bepaalde mythologie of een bepaalde mytholoog uit en onderwerpen die aan een grondige analyse, waarbij ze onder andere gebruik maken van de verschillende theorieën die bij het hoorcollege ‘Wereldmythen en hun betekenis’ aan de orde zijn geweest. Ook raadplegen ze zelf uitgekozen secundaire literatuur. Tijdens een mondelinge presentatie leggen ze hun (voorlopige) resultaten voor aan hun mede-studenten, waarbij ze onder andere stilstaan bij de vraag welke modellen voor hun onderzoek het meest vruchtbaar zijn. Uiteindelijk vindt het onderzoek zijn weerslag in een schriftelijke rapportage.
Leerdoelen
Studenten leren een mythe op een wetenschappelijke manier te benaderen en tot een verantwoorde interpretatie te komen. Ze tonen aan over de volgende deelvaardigheden te beschikken: 1. begrijpen en kunnen toepassen van de belangrijkste theorieën in de wetenschap van de mythologie;
2. zelfstandig relevante bronnen en secundaire literatuur vinden en evalueren;
3. helder presenteren van de onderzoeksresultaten, zowel mondeling als schriftelijk.
Rooster
Rooster keuzevakken GLTC semester 2
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toetsing
De toetsing bestaat uit een mondelinge presentatie van ongeveer dertig minuten, een actieve deelname aan het college, en een schriftelijk werkstuk van tussen de 6.000 en 8.000 woorden.
Blackboard
Er wordt geen gebruik gemaakt van blackboard.
Literatuur
Uitgangspunt van het college vormt Eric Csapo’s Theories of Mythology (Malden, 2005).
Aanmelden
Aanmelden via uSis.
Contact
Meer informatie is te verkrijgen bij drs. H.H. Koning.
Opmerkingen
Het college bestaat uit een aantal bijeenkomsten dat afhankelijk is van het aantal studenten. Een gedetailleerd programma kan pas na de eerste bijeenkomst gepubliceerd worden.