Toegangseisen
Voor hoofd- en keuzevakkers: afgeronde propaedeuse
Beschrijving
Hoe kun je aan een tempel zien of hij voor Hindoes, Boeddhisten of Jainas werd gebouwd? Zijn er verschillen in vroege tempels en tempels die tegenwoordig worden gebouwd? Wat kwam er kijken bij de bouw van een Boeddhistische stupa? Op welke manier droegen beeldhouwwerken en schilderingen bij aan de betekenis en functie van de tempel of de stupa?
In het college bestuderen we de specifieke kenmerken van beeldbepalende monumenten zoals de tempel, de stupa en het klooster, en onderzoeken we hoe de specifieke keuze en doordachte plaatsing van afbeeldingen van goden, wereldrichtinghoeders, Buddhas en Bodhisattvas, verhalen en gelukbrengende motieven een gebouw pas echt optimaal konden laten functioneren.
De cursus verdiept voor hoofdvakstudenten kennis reeds opgedaan in eerdere Kunst en Materiële Cultuur colleges van Talen en Culturen van Zuid- en Zuidoost-Azië, maar is ook geschikt voor keuzevakkers en A la Carte studenten.
Studenten bereiden colleges voor aan de hand van literatuur die ter beschikking wordt via Blackboard. Ook wordt gebruik gemaakt van de Digitool beeldbank van de UB. De stof wordt thematisch besproken. In de eerste toetsweek wordt de leesstof van het 1e blok getentamineerd. In het tweede blok presteren de deelnemers een case-study. De literatuur van het tweede blok wordt in de tweede toetsweek getoetst. Ter afronding schrijven hoofdvakstudenten een werkstuk. Dit is optioneel voor keuzevakkers (voor 5 ects bovenop de standaard 5 ECTS).
Leerdoelen
Toenemend inzicht in de bouwgeschiedenis van India en de ontwikkeling en toepassing van gezichtsbepalende vormelementen.
Begrip van het belang en de werking van iconografische beeldprogramma’s.
Vaardigheid in het herkennen en doorzien van symboliek en ritueel belang in de vormgeving van sacrale bouwwerken.
Vaardigheid in het presenteren van een eigen case-study met behulp van Powerpoint.
Enige behendigheid in het gebruik van digitale beelddatabanken.
Vaardigheid in het op schrift stellen van de resultaten van eigen onderzoek.
Rooster
Zie de website
Onderwijsvorm
werkcollege
Toetsing
mondelinge presentatie (1 ects)
schriftelijk tussentoets over blok 1 met korte open vragen (2 ects)
schrifelijke toets over blok 2 met korte open vragen (2 ects)
werkstuk (5 ects) – optioneel voor keuzevakkers
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor het beschikbaar stellen van presentaties, links naar pdfs, communicatie over het onderwijs en belendende activiteiten
Literatuur
Hoofdstukken uit John Guy, Indian temple sculpture. London: V&A Museum, 2007 (op aanwijzing van docent te lezen vooraf aan specifiek college).
Op deelthema’s toegesneden literatuur (via Blackboard).
Aanmelden
Aanmelden via uSis verplicht
Aanmelden A la carte en contractonderwijs
Aanmelden voor A la Carte
Aanmelden voor Contractonderwijs
Contact
Opmerkingen
Berekening studielast:
10 ects (ca. 280 uur) of 5 ects (optioneel voor keuzevakkers) = 5 × 28 = ca. 140 uur
13 × 2 contacturen = 26 uur
Ca. 5 uur leesstof voor 13 bijeenkomsten = ca. 65 uur
Ca. 20 uur voorbereiden korte mondelinge presentatie = 20 uur
Ca. 30 uur voorbereiden toetsen = 30 uur
Ca. 140 uur werkstuk (optioneel voor keuzevakkers) = 140 uur werk