Studiegids

nl en

Hart en bloedsomloop

Vak
2011-2012

Beschrijving

Thema 1: Elektrische activiteit van het hart.

Onderwerpen: Bouw van het hart in relatie tot de elektrische hartfunctie (met practicum); De actiepotentiaal; Impulsvorming en geleiding; Genese van het elektrocardiogram; Ritmestoornissen (met patiëntdemonstratie); Elementaire ECG diagnostiek (met werkgroep); Einthoven Science Project (met ECG practicum en Einthoven Student Award competitie).

Thema 2: Mechanische activiteit van het hart.

Onderwerpen: Bouw van het hart in relatie tot de mechanische hartfunctie (met practicum); Contractiemechanisme van de hartspier; Excitatie-contractiekoppeling; Karakterisering van de pompfunctie van het hart (met werkgroep).

Thema 3: Bloedsomloop.

Onderwerpen: Anatomie van de bloedsomloop (met practicum); Fysische concepten (met werkgroep); Arteriën, capillairen en venen; Neurale regeling van de bloedsomloop; Humorale regeling van de bloedsomloop & autoregulatie; Inspanning en orthostase (met patiëntdemonstratie); ; Hartfalen (met patiëntdemonstratie); Fysiologische concepten als basis voor rationele farmacotherapie.

Na het volgen van het blok Hart en Bloedsomloop kan de student/studente aangeven hoe het hart en de bloedvaten er uit zien, macroscopisch en microscopisch. Hij/zij kan uitleggen hoe het hart als pomp werkt en weet welke mechanismen werkzaam zijn bij de regeling van de pompfunctie van het hart en de eigenschappen van de bloedsomloop. Hij/zij begrijpt een aantal pathologische situaties voor zover deze vanuit de kennis over de normale werking van hart en bloedsomloop kunnen worden afgeleid.

De blokken Hart en Bloedsomloop (jaar 1), Ademhaling (jaar 1) en Pathofysiologie (jaar 2) leveren de basiskennis voor het blok Borst (jaar 3), waarin de nadruk meer ligt op het verwerven van klinische kennis en inzicht.

Doel

  • Kennis hebben van de cardiovasculaire anatomie en fysiologie, met name van de structuren en concepten die ten grondslag liggen aan het normale functioneren van het hart en de bloedsomloop.

  • Inzicht hebben in het belang van deze kennis voor het begrip van cardiovasculaire ziekten.

Onderwijsvorm

Plenair: 21u hoorcollege, 7u responsiecollege, 3u patiëntdemonstraties.
Kleinschalig: 6u werkgroepen, 7u practica

Toetsing

Formatief: 3 multiple choice proeftentamens
Summatief: 1 multiple choice tentamen