Studiegids

nl en

Bestuurskundig Onderzoek *

Vak
2011-2012

Het centrale thema van deze cursus is Bestuurskundig Onderzoek. Het inhoudelijke doel van deze cursus is de kennis en het inzicht in de opzet en uitvoering van bestuurskundig onderzoek te verbreden en verdiepen. Het praktische doel van de cursus is een bijdrage te leveren aan de voorbereiding van de Master-scriptie.
In de cursus worden in het bijzonder vier aspecten van bestuurskundig onderzoek belicht waarmee de deelnemers gewoonlijk veel moeite hebben:
(1) Het onderzoeksonderwerp en de bijpassende probleemformulering
(2) De rol en betekenis van concepten en theorie in bestuurskundig onderzoek
(3) De opzet of het ontwerp van bestuurskundig onderzoek en
(4) de planning van de uitvoering van een onderzoek.

Van de deelnemers aan het Masterprogramma wordt verwacht dat zij een scriptie schrijven op basis van een theoriegestuurd fundamenteel en/of toegepast bestuurskundig onderzoek. Hiervoor is het, ten eerste, nodig een bestuurskundig onderzoek vanuit een breder wetenschapsfilosofisch en methodologisch perspectief te kunnen beschouwen en de achterliggende visies op wetenschap en onderzoek te onderkennen. Ten tweede is het voor de deelnemers noodzakelijk niet alleen te weten welke soorten theorieën of theoretische kaders er zijn en die bij een bestuurskundig onderzoek een rol kunnen spelen, maar bovendien hoe deze ontwikkeld dienen te worden. Wat betreft het aspect van de opzet en uitvoering van bestuurskundig onderzoek is het noodzakelijk dat de deelnemers in staat zijn om een dergelijk onderzoek systematisch te kunnen doordenken en voor een verscheidenheid van onderrzoeksopzetten of ontwerpen alle essentiële elementen tot een coherent en logisch samenhangend geheel samen te voegen.

In de cursus worden drie leervormen gebruikt. Een verplicht leerboek en een aantal artikelen worden door zelfstudie eigen gemaakt. De zelfstudie wordt door de hoorcolleges en huiswerkopdrachten ondersteund. In de hoorcolleges worden specifieke onderwerpen betreffende de literatuur besproken, thema’s ter discussie gesteld, en de resultaten van zelfstudie besproken. De opdrachten zijn bedoeld om de student te helpen begripsmatig greep op het onderwerp te krijgen.

Coordinator
Mw. Dr. A. C. Wille

Onderwijsvormen
Werkcolleges

Studiemateriaal
Piet Verschuren en Hans Doorewaard. 2007. Het Ontwerpen van een Onderzoek. Uitgeverij: Boom/Lemma.4e druk.

Leerdoel
Vaardigheden sociaal-wetenschappelijk onderzoek

Toetsing
Onderzoeksontwerp ten behoeve van een theoriegestuurd bestuurskundig onderzoek

Rooster
Dinsdag 6/9 t/m 18/10
Tijd: 20.00-21.30 uur
Locatie: campus den Haag, Stichthage, Lange Voorhoutzaal