Toegangseisen
Geen
Beschrijving
In dit college bespreken we de relaties tussen Cinema, Modernisme, en Postmodernisme. We zullen daarbij allereerst kijken naar de relatie tussen cinema en moderniteit. Op welke manieren hebben filmmakers geprobeerd om typisch moderne verschijnselen (zoals de metropool, de massa, de ervaring van snelheid, etc.) weer te geven en te becommentariëren? Vervolgens zal de relatie tussen film en de internationale (artistieke en literaire) avant-garde aan de orde komen, en zullen we de vraag stellen of het mogelijk is om te spreken van een ‘modernistische cinema,’ zoals we het ook hebben over ‘modernistische literatuur.’ Wat zijn de kenmerken van een dergelijke ‘modernistische film’? Tenslotte concentreren we ons op het postmodernisme in de cinema. We zullen daarbij uitgebreid kijken naar het gebruik van ironie, pastiche, het hergebruik van genre-elementen, en filmische vormen van intertekstualiteit. Films die aan de orde komen zijn (onder voorbehoud) Regen (Ivens, 1929, La Souriante Madame Beudet (Dulac, 1923), Rashomon (Kurosawa, 1950), l’ Avventura (Antonioni, 1945), Persona (Bergman, 1966), Star Wars (Lucas, 1977) Blade Runner (Scott, 1982), Brazil (Gilliam, 1985), Akira (Otomo, 1988) en eXistenZ (Cronenberg 1999). Onze theoretici zijn o.a.: Simmel, Benjamin, Huyssen, Jameson, Wollen, Kovacs, Verstraten en Friedberg.
Leerdoelen
De student begrijpt de rol van de historische avantgarde, het modernisme en het postmodernisme in de filmgeschiedenis; herkent verschillende (film-)theoretische opvattingen die over deze stromingen bestaan, kan stijlkenmerken, vertelprocédé‘s, en typerende cinematografische technieken van avantgarde, modernisme en postmodernisme benoemen en interpreteren.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing
Midtermpaper en tentamen
Blackboard
Blackboard wordt ingezet ter info aan studenten
Literatuur
Andras Balint Kovacs, Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980 (Chicago: University of Chicago Press, 2007).
Peter Verstraten, Celluloid Echo’s: Cinema Kruist het Postmodernisme (Nijmegen: Vantilt, 20004).
Artikelen op Blackboard.
Aanmelden
Aanmelden als student via uSis
Aanmelding voor A la carte en contractonderwijs
Aanmelden A la Carte.
Aanmelden Contractonderwijs.
Contact
Via de docent Dr. Y. Horsman
Opmerkingen
Zie ook de eigen website van de opleiding Film- en literatuurwetenschap