Vanwege het Corona virus is het nog onduidelijk hoe het onderwijs precies verzorgd gaat worden. Zie voor de actuele informatie de betreffende vakpagina’s op Blackboard/Brightspace.

Studiegids

nl en

Antropologie en sociologie van Sub-Sahara Afrika

Vak
2013-2014

Toegangseisen

Deze cursus maakt deel uit van de bachelor Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (CA-OS) en is toegankelijk voor studenten van deze opleiding, “a la carte” studenten en overige studenten van de Universiteit Leiden met een afgeronde propedeuse. Bij uitzondering kunnen ook studenten van CA-OS opleidingen van andere universiteiten deelnemen aan deze cursus.

Beschrijving

De cursus bestaat uit wekelijkse, thematische colleges die aansluiten op de literatuur. In het programma staan drie lijnen centraal:

  • een kritische reflectie op de concepten waarmee antropologen Afrika hebben bestudeerd;

  • een fascinatie voor de cognitieve en organisatorische complexiteit van verschijnselen in hedendaagse Sub-Sahara Afrika;

  • een kritische reflectie op de ideeën waarmee en de processen waardoor ‘hulp’ en ‘ontwikkeling’ worden geconstrueerd en toegeëigend, zowel theoretisch als in de praktijk.

Leerdoelen

Verdieping van antropologisch/sociologisch inzicht in de geschiedenis en hedendaagse vormen van traditie en moderniteit in Afrika, en de lokale, nationale en globale verbanden waarbinnen zij worden gerealiseerd.

Rooster

Colleges:
Woensdagen van 12 februari t/m 30 april 2014, 10-13 uur, zaal 1A15, Pieter de la Courtgebouw.

Onderwijsvormen

Totaal 10 ECTS = 280 studiebelastinguren (sbu)

  • hoorcolleges 13 × 3 uur (58,5 sbu)

  • excursie 1 × 3 uur (4,5 sbu)

  • twaalf (wekelijkse) schrijfopdrachten totaal 6000 woorden (80 sbu)

  • overige literatuur ten behoeve van opdrachten 822 blz (137 sbu).

Toetsing

  • Wekelijkse schrijfopdrachten voldoende (twee onvoldoendes toegestaan; niet inleveren levert het cijfer 1 op)

  • Wekelijkse deelname aan bijeenkomsten (minimaal 12 van de 13 bijeenkomsten); vaker een bijeenkomst missen, leidt tot aftrek van 0.25 punt op het eindcijfer; afwezigheid bij de excursie leidt tot aftrek van 0.5 punt van het eindcijfer.

Blackboard

Blackboard zal worden gebruikt om het programma, de syllabus en de opdrachten bekend te maken. Studenten kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard.

Studiemateriaal

Boeken zijn aan te schaffen (met [forse] korting op winkelprijs) via Jan Jansen, vanaf 1 februari 2014: genoemde prijzen onder (licht) voorbehoud.

  • Holten, L. (2013) Mothers, Medicine and Morality in Rural Mali – An Ethnographic Study of Therapy Management of Pregnancy and Children’s Illness Episodes Münster, Lit Verlag. (15 euro)

  • Jansen, J. (2007) De lessen van Namagan Kanté – Zanddivinatie in de Mandé bergen (Mali-Guinée) Amsterdam, Aksant. (3 euro)

  • Jansen, J. (red.) (2006) Sub-Sahara Afrika – Perspectieven en plaatsbepalingen Amsterdam, Aksant. (2 euro)

  • Kraak, M. (2010) Groeten uit de rimboe? Een onderzoek naar de realitysoaps Groeten uit de Rimboe en Groeten Terug Amsterdam, Aksant. (10 euro)

  • Masquelier, A. (2009) Women and Islamic Revival in a West African Town Bloomington/Indianapolis, Indiana University Press. (18 euro)

  • (onder voorbehoud, mogelijk vervangen door een ander ASC boek) Spierenburg, M.J. (2004) Strangers, Spirits, and Land Reforms – Conflicts about Land in Dande, Northern Zimbabwe Leiden/Boston, Brill.

  • Syllabus voor deze cursus. (2 euro)

  • Glossy Magazine Het nieuwe Afrika (2012), een uitgave van de Netherlands-African Business Council en het Afrika Studiecentrum.

Overige literatuur bij de opdrachten (beschikbaar via Blackboard of via de electronische bibliotheek [bijv. database JSTOR of Project MUSE]):

  • Byfield, J.A. (2012) ‘Gender, Justice, and the Environment: Connecting the Dots’ African Studies Review 55-1: 1-12.

  • Boone, C. (2012) ‘Land Conflict and Distributive Politics in Kenya’ African Studies Review 55-1: 75-103.
    ‘How to write about Africa’- http://www.granta.com/Magazine/92/How-to-Write-about-Africa/Page-1

  • Jacobs, C. & C. Schuetze (2011) ‘Violence against Violence – In Search of Security and Justice’ Etnofoor 23-2: 17-36.

  • MacGaffey, W. (2010) ‘Indigenous slavery and the Atlantic trade: Kongo texts’ in: J. Spaulding en S. Beswick (red.) African Systems of Slavery Trenton NJ/Asmara, Africa World Press: 173-201.

  • Niens, M. (2010) ‘“Before Whites Were Devils, Now We Are Marrying Them” – Moral and Racial Discourses on Romance Tourism in The Gambia’ Mande Studies 12: 121-142.

  • Shipton, P. (s.d.) ‘How Gambians Save – And What Their Strategies Mean for International Aid’ (N.B. Dit artikel/betoog is op vele manieren beschikbaar op internet; de Wereldbank-versie is goed leesbaar).

  • Witte, M. de (2012) ‘Buy the Future, Now! – Charismatic Chronotypes in Neo-Liberal Ghana’ Etnofoor 24-1: 80-104.

  • Winterbottom, A., J. Koomen & G. Burford (2009) ‘Female Genital Cutting: Cultural Rights and Rites of Defiance in Northern Tanzania’ African Studies Review 52-1: 47-72.

Inschrijving

  • Inschrijving geschiedt via Usis alleen voor “hoorcollege HC” en “tentamen TEN” (geen practicum of werkgroep!). Bij problemen met Usis-inschrijving, raadpleeg de Usis-helpdesk van de FSW .
    Bij aanhoudende problemen, stuur een mailtje naar secrcaos@fsw.leidenuniv.nl met het verzoek om je op de deelnemerslijst te zetten.

  • Naast de inschrijving in Usis is ook inschrijving op Blackboard nodig.

  • Studenten CA-OS van andere Nederlandse universiteiten:
    Aanmelding mogelijk via het secretariaat CA-OS, kamer 3A19, tel. 071-5273469, e-mail: secrcaos@fsw.leidenuniv.nl.
    Plaatsing alleen bij voldoende plaats en op volgorde van aanmelding.

Contact

Dr. Jan Jansen, jansenj@fsw.leidenuniv.nl , telefoon: 071 527 3996