Toegangseisen
-
Beschrijving
Archieven vormen een belangrijke bron voor historisch onderzoek. Archieven zijn echter nooit met dat doel gevormd. Voor de historicus die onderzoek wil doen in de archieven is kennis van vorming, bewaring en ordening van oude en moderne archieven dan ook onontbeerlijk. Hoe meer de historicus begrijpt van de wijze waarop archieven tot stand zijn gekomen en vanuit welke principes ze (soms honderden jaren geleden) zijn geordend en toegankelijk gemaakt, hoe sneller hij/zij relevante documenten zal kunnen opsporen.
Het vak archivistiek geeft inzicht in de onderzoeksmogelijkheden van archieven. Tijdens het college maak je kennis met de verschillende archiefstelsels, het apparaat dat ter beschikking staat voor het doen van archiefonderzoek, de organisatie van het openbaar archiefwezen in Nederland en oefen je in het zoeken en vinden van relevant archiefmateriaal. Binnen de collegereeks worden archiefinstellingen bezocht en leer je je bekwamen in het gebruik van een paar veelvoorkomende archiefstelsels. In het college wordt ook uitgebreid aandacht geschonken aan de mogelijkheden van onderzoek in digitale en gedigitaliseerde bestanden en de nieuwe onderzoeksvormen die ontwikkeld worden om zulke bronnen te analyseren.
Leerdoelen
De student
Kan de technieken toepassen die nodig zijn voor het bestuderen van primair bronnenmateriaal
Onderkent de relatie tussen de bruikbaarheid, materialiteit, ontstaans- en bewaargeschiedenis van primair bronnenmateriaal
Is in staat het (analoge en digitale) apparaat te hanteren dat de archiefgebruiker ter beschikking staat
Is in staat een onderzoeksvraag te vertalen in een aanpak om voor die onderzoeksvraag relevante archieven te vinden
Heeft kennis van de mogelijkheden en beperkingen van onderzoek in digitale en gedigitaliseerde bestanden.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege 20% (ten behoeve van de werkcolleges zal de groep worden opgesplitst)
Hoorcollege 70%
Excursie 10%
Studielast
De totale studielast voor de cursus is 140 uur:
Volgen van colleges: 28 uur
Bestuderen van literatuur: 38 uur
Maken van (huiswerk)opdrachten: 30 uur
Maken van eindopdracht (incl. paper): 42 uur
Maken van tentamen: 2 uur
Toetsing
schriftelijk tentamen met korte open (invul)vragen (60%)
leerdoel:Kan de technieken toepassen die nodig zijn voor het bestuderen van primair bronnenmateriaal
leerdoel: Onderkent de relatie tussen de bruikbaarheid, materialiteit, ontstaans- en bewaargeschiedenis van primair bronnenmateriaalwerkstuk, paper e.d. (30%)
leerdoel: Is in staat een onderzoeksvraag te vertalen in een aanpak om voor die onderzoeksvraag relevante archieven te vinden
leerdoel: Is in staat het (analoge en digitale) apparaat te hanteren dat de archiefgebruiker ter beschikking staathuiswerkopdrachten (10%)
leerdoel: Heeft kennis van de mogelijkheden en beperkingen van onderzoek in digitale en gedigitaliseerde bestanden.
Aan het schriftelijk tentamen kan worden deelgenomen als de huiswerkopdrachten en het werkstuk zijn gemaakt en ingeleverd.
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers;
Indien het eindcijfer voor de cursus onvoldoende is, bestaat de herkansing uit een schriftelijk tentamen met open invulvragen en enkele essayvragen.
Blackboard
In het college wordt gebruik gemaakt van Blackboard . Cursusmateriaal wordt grotendeels via blackboard beschikbaar gesteld, huiswerkopdrachten gaan via blackboard.
Literatuur
Als handboek wordt gebruik gemaakt van Yvonne Bos-Rops, Marijke Bruggeman en Eric Ketelaar, Archiefwijzer: handleiding voor het gebruik van archieven in Nederland (Bussum 2005, 3e herz. druk) 55-87
Daarnaast worden ter voorbereiding een aantal artikelen bestudeerd
Leen Dorsman, ‘De nieuwe eruditie. Het ontstaan van een historisch bedrijf’ in Jo Tollebeek e.a. (eds) De Palimpsest. Geschiedschrijving in de Nederlanden, 1500-2000 (Hilversum 2002) 159-176.
Jo Tollebeek, “De panoptische utopie van de historicus’ in: Toegang. Ontwikkelingen in de ontsluiting van archieven. Jaarboek 2001 Stichting Archiefpublicaties (Bergen op Zoom 2001) p. 76-91
Theo Thomassen, ‘Klassieke toegangen op archieven: een overzicht’ in Toegang. Ontwikkelingen in de ontsluiting van archieven. Jaarboek 2001 Stichting Archiefpublicaties (Bergen op Zoom 2001) p. 103-126
K.J.P.F.M. Jeurgens, Een brug tussen twee werelden. Inaugurele rede (Leiden 2005) [22pp]
Andreas Fickers, ‘Towards a new digital historicism? Doing history in the age of abundance’ in Journal of European History and Culture (2012)
Toni Weller (ed.), History in the Digital Age (New York 2013) inleidend hoofdstuk
Aanmelden
via uSis
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.