Beschrijving
Deze cursus betreft een verdiepende cursus voor deelnemers aan de interdisciplinaire minor Kindermishandeling en Verwaarlozing: een levensloopperspectief. Dit vak kan ook als keuzevak gevolgd worden.
Bij kindermishandeling zijn zowel slachtoffers als daders betrokken. In de cursus worden deze beide kanten belicht vanuit een forensisch perspectief.
Een thema dat in deze cursus centraal staat met betrekking tot de slachtoffers is het (vermeende) slachtoffer als getuige. Bij het verhoren van kinderen (bijvoorbeeld over slachtofferschap van seksueel misbruik), maar ook van volwassenen die als kind zouden zijn misbruikt is het belangrijk de betrouwbaarheid van de verklaringen goed te kunnen beoordelen. Dit hangt onder andere af van de manier van verhoren. De werking van het geheugen, valse herinneringen, suggestibiliteit, tunnelvisie bij politie en rechters spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in het verhoren van getuigen en slachtoffers en het beoordelen van hun verklaringen. Verder komt de forensische diagnostiek van verschillende vormen van ernstige mishandeling aan bod. In het geval van de daders zal onder andere aandacht worden besteed aan de belangrijkste dadertypologieën, de link tussen het delict en psychische stoornissen, en ook aan diagnostiek, interventies en risicotaxatie.
In de hoorcolleges en in de werkgroepen wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
Slachtoffers:
Inzichten in de werking van het geheugen, betrouwbaarheid van het geheugen
Kind als slachtoffer/getuige (horen van minderjarigen)
Oudere als slachtoffer/getuige (horen van ouderen)
Diagnostiek van ernstige kindermishandeling
Geanonimiseerde casuïstiek van omstreden zedenzaken.
Daders:
Het ontstaan van (gewelddadig en seksueel) delictgedrag en de belangrijkste dadertypologieën
Predictoren en het inschatten van risico’s (risicotaxatie)
Pedofilie/pedoseksualiteit
Diagnostiek en interventies bij daders van kindermishandeling in een forensische setting
Leerdoelen
Kennis opdoen over dadertypologieën, psychische stoornissen, diagnostiek en interventies bij daders en over verschillende aspecten van het verhoren van (minderjarige) slachtoffers van mishandeling, zoals de werking van het geheugen en de beïnvloedbaarheid van getuigenverklaringen.
Eindtermen
1. Vakinhoud
1.1 De bachelor heeft kennis van en inzicht in fundamentele begrippen en theorieën uit de pedagogische en aangrenzende wetenschappen.
1.3 De bachelor heeft kennis van modellen van diagnostiek, assessment en behandeling en interventie.
1.4 De bachelor heeft kennis van (beleid van en voor) het pedagogisch beroepsveld.
3. Academische vaardigheden
3.2 Het wetenschappelijk en ethisch kunnen analyseren en beschrijven van praktische en theoretische pedagogische vraagstukken.
3.3 Het formuleren van een consistente visie of betoog met passend afgewogen wetenschappelijke argumenten.
3.5 Correct mondeling rapporteren over pedagogische vraagstukken, zowel in een academische als in een andere professionele context.
4. Professioneel gedrag
4.1 Kan wetenschappelijke kennis en inzichten toepassen op opvoedings- en onderwijsvraagstukken.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges en werkgroepen.
Toetsing
Schriftelijk tentamen en opdrachten in werkgroepen. Let op: voor de werkgroepen geldt een aanwezigheidsplicht. Het tentamen kan alleen worden bijgewoond als a) de student(e) heeft deelgenomen aan de werkgroepen en b) als de werkgroep-opdrachten als voldoende zijn beoordeeld.
NB. Bericht voor studenten die het vak dit studiejaar herkansen en de werkgroep(opdracht)en vorig studiejaar succesvol hebben afgesloten: Er geldt geen automatische vrijstelling van de werkgroepen en hierbij behorende opdrachten. Neem vóór aanvang van het vak contact op met de coördinator!
Blackboard
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
- Literatuur wordt bekend gemaakt via Blackboard.
Aanmelden
Onderwijs
Het is verplicht om je voor ALLE hoorcolleges en werkgroepen apart in te schrijven via uSis. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan onderwijs. Op de website over vakinschrijving vind je de inschrijfperiodes en verdere informatie over de procedure.
Tentamens
Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis apart aan te melden. Dat geldt ook voor deeltentamens van een vak. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het tentamen. Meer informatie vind je in de Tentamenregeling FSW.
Contact
Coördinator: Dr. Daisy Smeets
Graag per e-mail afspraak maken in geval van vragen.