IBP students, see Developmental and Educational Psychology
Toegangseisen
Geen
Beschrijving
De ontwikkelings- en onderwijspsychologie heeft als onderwerp processen van ontwikkeling, rijping en leren gedurende de kinder- en jeugdjaren (prenataal tot circa 21 jaar).
Inhoud
theoretische uitgangspunten van de ontwikkelingspsychologie
aanleg versus omgevingsinvloeden
prenatale ontwikkeling
taalontwikkeling
cognitieve ontwikkeling, intelligentie en schoolprestaties
sociaal-emotionele en morele ontwikkeling
de relatie tussen ontwikkeling en leren, kennisverwerving en motivatie.
Leerdoelen
Studenten verwerven kennis over en inzicht in basisconcepten, theorieën, en onderzoek op het gebied van de ontwikkelings- en onderwijspsychologie.
Studenten verwerven kennis over en inzicht in de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, zoals de sociale ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling.
Studenten leren om wetenschappelijke artikelen te lezen en te interpreteren, en hun kennis te tonen door het maken van opdrachten en tijdens discussies en presentaties.
Rooster
Voor de roosters van je hoorcolleges, werkgroepen en tentamens kijk je in je studieprogramma.
Roosters Psychologie
Inschrijven
Cursus
Eerstejaarsstudenten zijn automatisch ingeschreven voor de cursus, maar moeten zich wel zelf aanmelden voor het tentamen.
Andere studenten moeten zich niet alleen zelf inschrijven voor het tentamen, maar ook voor alle hoorcolleges en werkgroepen. Inschrijving bachelorvakken
Tentamen
Inschrijving voor een tentamen gaat niet automatisch. Studenten kunnen zich vanaf 100 tot 10 kalenderdagen voor een tentamen inschrijven in uSis. Wie zich niet inschrijft, kan niet meedoen aan het tentamen.
Raadpleeg de propedeusehandleiding bij de info voor eerstejaarsstudenten Psychologie
Onderwijsvorm
8 hoorcolleges van 2 uur en 4 werkgroepbijeenkomsten van 2 uur.
Toetsing
Het tentamen meet in hoeverre studenten kennis hebben opgedaan over de verschillende gebieden van ontwikkeling en van de concepten en theorieën die hier mee samengaan. Het tentamen bestaat uit meerkeuzevragen over de literatuur (boek en aanvullende (werkgroep)literatuur) en de collegestof. Het tentamencijfer bepaalt 70% van het eindcijfer van de cursus.
Bij de start van elke werkgroepbijeenkomst wordt een aantal multiple choice vragen gesteld over de werkgroepliteratuur. Ook wordt bij elke bijeenkomst de actieve participatie van studenten beoordeeld. Verder is er een groepsopdracht (bijeenkomst 1), een groepspresentatie (bijeenkomst 2, 3 of 4) en een individuele eindopdracht. Voor elk onderdeel kunnen studenten punten halen, wat zich vertaalt in een werkgroepcijfer. Het werkgroepcijfer bepaalt 30% van het eindcijfer voor de cursus.
De Faculteit der Sociale Wetenschappen heeft besloten dat docenten software gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Bij het constateren van fraude worden disciplinaire maatregelen genomen. Zie ook fraude
Literatuur
R. Siegler, J. DeLoache, N. Eisenberg (2014). How Children Develop. 4th edition. New York: Worth Publishers.
Wetenschappelijke artikelen (aangeboden op Blackboard)
Informatie aangeboden op Blackboard (o.a. collegesheets en artikelen) behoort tot de tentamenstof.
Contact information
Dr. Harrie Boelens
boelens@fsw.leidenuniv.nl