Toegangseisen
Deze cursus is deel 1 van een trilogie cursussen Academische vaardigheden die deel uitmaakt van de propedeuse Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (CA-OS). Alleen studenten ingeschreven voor deze opleiding kunnen deelnemen aan dit vak.
Beschrijving / Leerdoelen
Een eerste inleiding en reflectie op een aantal verschillende academische presentatietechnieken
Een eerste aanzet naar een kritische kijk op bronnen als representaties
Een bewustwording van plagiaat- en fraudeproblematiek in de hedendaagse wetenschap
Het leren analyseren en beschrijven van diverse wetenschappelijke formats, zoals artikelen, recensies, bundels en monografieën
Het leren van vaardigheden op het gebied van zoeken naar literatuur en het selecteren van literatuur in een academische bibliotheek
Rooster
Studenten blijven in principe in dezelfde werkgroep als bij “Cultuur en vergelijking” en “Ongelijkheid en ontwikkeling”.
Onderwijsvormen
Deze berekening is van toepassing voor de drie cursussen Academische vaardigheden tesamen: 3 × 5 ECTS = 15 ECTS = 420 studiebelastinguren (sbu)
hoorcolleges (inclusief enkele testen) 7 × 3 uur = 31,5 sbu
werkgroepen 7 × 2 = 28 sbu
bibliotheekpracticum 1 × 2 uur = 2 sbu
schriftelijke opdrachten 4.500 woorden = 60 sbu
extra literatuur 120 pag. = 20 sbu
Toetsing
wekelijkse schrijfopdrachten met verplichte herkansing van onvoldoende binnen drie weken
testen bij practica
aanwezigheid colleges, practica en testen
verplichte aanwezigheid bibliotheekptacticum
bibliotheekpracticum-toets
LET OP: Aanwezigheid bij hoorcolleges, werkgroepen, practica en excursie is verplicht !
Blackboard
Wekelijkse opdrachten staan in een syllabus die aan het begin van de cursus wordt uitgereikt. Eventuele wijzigingen hierop zullen op Blackboard worden vermeld. Deelnemers kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard.
Studiemateriaal
(voor de drie cursussen Academische vaardigheden tesamen)
Ashforth, A. (2000) Madumo, a Man Bewitched Chicago/London, the University of Chicago Press.
Goffman, E. (1990) The Presentation of Self in Everyday Life Penguin Books Ltd. (andere uitgave mag ook).
Goosen, M & F. Schoordijk (2014) Basisvaardigheden academisch schrijven Bussum, Uitgeverij Coutinho.
Harrison, F. TITEL WORDT NOG BEKEND GEMAAKT.
Jong, J. de (2011) Handboek academisch schrijven (Den Haag, Coutinho).
Nelson, D. (1999) ‘Perpetual Creation and Decomposition: Bodies, Gender, and Desire in the Assumption/s of a Guatemalan Discourse of Mestizaje’ Journal of Latin American Anthropology: 74-111 (onder voorbehoud).
Tsing, A.L. (1993) In the Realm of the Diamond Queen: Marginality in an Out-of-the-Way Place. Princeton NJ, Princeton University Press.
Enkele teksten te downloaden via Blackboard, ter ondersteuning van werkgroepen en schriftelijke opdrachten.
N.B. De bijdragen van Harrison en Nelson zijn raadpleegbaar in de bibliotheek van FSW.
Inschrijving
Alle studenten schrijven zich in uSis in voor het collegereeks. Op de website over vakinschrijving vind je de inschrijfperiodes en verdere informatie over de procedure.
Inschrijving voor het tentamen, de werkgroepen en de practica is niet nodig.
Inschrijving op Blackboard is wel nodig.
Contact
Tutoraatcoördinator Dr. Jan Jansen jansenj@fsw.leidenuniv.nl
tel. 071-5273996