Beschrijving
Krachtige leeromgevingen betrekken de leerling bij het leerproces. Leerlingen die worden onderwezen in een krachtige leeromgeving nemen kennis niet passief tot zich, maar zijn actief bij hun eigen leerproces betrokken. Zij verwerken informatie dieper, zijn beter in staat tot transfer en zijn meer gemotiveerd. In deze cursus zal naast het theoretisch gefundeerde 4C/ID-model voor instructieontwerp aandacht worden besteed aan, onder meer, theorie over motivatie en over informatieverwerking.
Centraal in deze cursus staat de vraag hoe theorie weloverwogen kan worden toegepast in de praktijk. Naast theoretische verdieping is er in deze cursus dan ook ruimte voor studenten om zelf de vertaling te maken naar een praktische uitvoering als zij aan de slag gaan met het ontwerpen van een krachtige leeromgeving voor een opdrachtgever.
Leerdoelen
Studenten die deze cursus volgen krijgen inzicht in:
1. Verschillende onderwijskundige theorieën die ten grondslag liggen aan het concept van krachtige leeromgevingen.
2. De ontwikkeling van krachtige leeromgevingen.
Eindtermen
1. Vakinhoud
1.1 De bachelor heeft kennis van en inzicht in fundamentele begrippen en theorieën uit de pedagogische en aangrenzende wetenschappen.
3. Academische Vaardigheden
3.1 Het verzamelen van wetenschappelijke literatuur, kritisch bezien ervan, vaststellen van de relevantie en samenvatten van de kern.
3.4 Correct schriftelijk rapporteren over pedagogische vraagstukken, zowel in een academische als in een andere professionele context.
4. Professioneel Gedrag
4.1 Kan wetenschappelijke kennis en inzichten toepassen op opvoedings- en onderwijsvraagstukken.
4.2 Is in staat om met begeleiding kennis van het vakgebied te verdiepen en verbreden.
4.5 Toont in de samenwerking met anderen (respondenten, collega’s, cliënten) verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid, respect en communicatieve vaardigheid.
4.6 Kan anderen feedback geven en omgaan met feedback van anderen.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges (met verplichte deelname), werkcolleges (met verplichte deelname) en zelfstandige literatuurstudie.
Toetsing
Groepsopdracht, met individueel deel en individuele verantwoording
Tentamenvragen
Blackboard
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard
Literatuur
Van Merrienboer, J. G. & Kirschner, P. A. (2012). Ten steps to complex learning. A systematic approach to Four-Component Instructional Design. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Verschillende artikelen die op Blackboard bekend gemaakt zullen worden.
Aanmelden
Onderwijs
Het is verplicht om je voor ALLE hoorcolleges en werkgroepen apart in te schrijven via uSis. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan onderwijs. Op de website over vakinschrijving vind je de inschrijfperiodes en verdere informatie over de procedure.
Tentamens
Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis apart aan te melden. Dat geldt ook voor deeltentamens van een vak. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het tentamen. Meer informatie vind je in de Tentamenregeling FSW.
Contact
De coördinator van dit vak is dr. K.F.A. Stroet