Studiegids

nl en

Praktijkgericht en fundamenteel onderzoek

Vak
2004-2005

Doel
Aan het eind van de cursus kan de student aangeven hoe “onderzoeken” van belang is voor de afgestudeerde orthopedagoog. Het gaat dan om het wetenschappelijke, maar ook om het praktijkgerichte onderzoek, die in de cursus vergelijkenderwijs naast elkaar behandeld worden. Methodologische aspecten staan daarbij centraal: het gaat steeds om beslissingen die de onderzoeker moet nemen en de afwegingen die daarbij een rol spelen. Zo leert de student waar de beide benaderingen gemeenschappelijke elementen hebben, c.q. tot een verschillende aanpak leiden. Ook krijgt hij zicht op de sterke en zwakke punten van de beide benaderingen. Tenslotte kan de student na de cursus onderzoeksartikelen uit beide tradities lezen, begrijpen en er over rapporteren.
Inhoud
In de colleges (en de literatuur) leert de student en aantal basisprincipes van het praktijkgerichte en het fundamentele onderzoek. Op de colleges worden de beide onderzoekstypen vanuit een gemeenschappelijk model en volgens een vast stramien behandeld:

karakter en doel van het betreffende onderzoekstype
formulering onderzoeksvragen en theoretisch kader
design / onderzoeksmethoden (beschrijvend, maar ook toetsend onderzoek)
analyse van gegevens, statistisch, maar ook interpretatief.
onderzoeksvoorbeelden uit de betreffende traditie (actieve confrontatie).

Coordinator

Dr. W. van den Broeck

Doel en inhoud

<u>Doel</u>
Aan het eind van de cursus kan de student aangeven hoe “onderzoeken” van belang is voor de afgestudeerde orthopedagoog. Het gaat dan om het wetenschappelijke, maar ook om het praktijkgerichte onderzoek, die in de cursus vergelijkenderwijs naast elkaar behandeld worden. Methodologische aspecten staan daarbij centraal: het gaat steeds om beslissingen die de onderzoeker moet nemen en de afwegingen die daarbij een rol spelen. Zo leert de student waar de beide benaderingen gemeenschappelijke elementen hebben, c.q. tot een verschillende aanpak leiden. Ook krijgt hij zicht op de sterke en zwakke punten van de beide benaderingen. Tenslotte kan de student na de cursus onderzoeksartikelen uit beide tradities lezen, begrijpen en er over rapporteren.
<u>Inhoud</u>
In de colleges (en de literatuur) leert de student en aantal basisprincipes van het praktijkgerichte en het fundamentele onderzoek. Op de colleges worden de beide onderzoekstypen vanuit een gemeenschappelijk model en volgens een vast stramien behandeld:

* karakter en doel van het betreffende onderzoekstype *formulering onderzoeksvragen en theoretisch kader *design / onderzoeksmethoden (beschrijvend, maar ook toetsend onderzoek) *analyse van gegevens, statistisch, maar ook interpretatief. *onderzoeksvoorbeelden uit de betreffende traditie (actieve confrontatie).

Onderwijsvormen

Hoor- en responsiecolleges, afgewisseld met enkele opdrachten. Ook vindt discussie plaats via Blackboard (verplichte deelname).

Literatuur

*P. de Heus, R. van der Leeden & B. Gazendam, Toegepaste data-analyse. Technieken voor niet-experimenteel onderzoek in de sociale wetenschappen, Utrecht 1995 e.v. *Harinck, F.J.H. Praktijkonderzoek in vogelvlucht. (2004). Oudere edities niet meer bruikbaar. Centrale Servicedesk. *Twee rapporten praktijkonderzoek (digitaal verkrijgbaar via Blackboard) *Enkele onderzoeksartikelen die besproken worden in de colleges. <font face="\"Times" new="" roman="" size="3"></font>

Toetsing

Via een paper waarin een samenvatting en kritische bespreking plaats vindt van twee artikelen uit de beide onderzoekstradities. Daarbij dient gebruik gemaakt te worden van de bestudeerde literatuur

Rooster

Dag- en avondstudenten: 7/9/04-23/11/04

di. 09.00-11.00 uur (niet op di. 5/10/04 en di. 19/10/04)

SA49