Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Tussen de elfde en zestiende eeuw veranderde het internationale politieke landschap in West-Europa ingrijpend van karakter. Rond 1100 werd de geografische ordening van macht bepaald door netwerken van persoonlijke relaties tussen heren en vazallen en door universalistische idealen die verbonden waren met het Duitse Rijk en de Roomse Kerk. Vijf eeuwen later had het politieke landschap het uiterlijk gekregen van een mozaïek: een patroon van territoriaal begrensde koninkrijken, vorstendommen, steden en lokale heerlijkheden. Politieke macht werd steeds meer georganiseerd op basis van territoriale kaders. Hoe zijn deze veranderingen tot stand gekomen? Wat betekenen zij voor de manier waarop diplomatie werd bedreven en voor de manier waarop internationale betrekkingen werden vormgegeven? En: wat betekenen zij voor de manier waarop politieke macht naar buiten toe werd gelegitimeerd? In deze cursus, die aansluit bij het kerncollege ‘Grenzen van de Macht’, zullen we dergelijke vragen bestuderen met behulp van secundaire literatuur, primaire bronnen, en met behulp van theorieën over internationale betrekkingen afkomstig uit de sociale wetenschappen.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
- reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
- participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort, meer specifiek:
- bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis van de middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder van etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart en contacten met de buiten-Europese wereld.
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting.
Met speciale aandacht:
- bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor het gebruik van laatmiddeleeuwse administratieve bronnen en geschiedschrijving met betrekking tot de Nederlanden in brede zin; paleografie; bronnenkunde.
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
- heeft kennis van en inzicht in de veranderingen die tussen de elfde en zestiende eeuw in Europa plaatsvonden in de vormgeving van internationale betrekkingen;
- heeft kennis van en inzicht in de historiografische debatten over internationale betrekkingen in de middeleeuwen;
- heeft kennis van theorieën over internationale betrekkingen;
- is in staat om met behulp van deze historiografische en theoretische inzichten de genoemde veranderingen te analyseren.
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast: 10 EC x 28 uur = 280 uur
Bijwonen college: 24 uur
Lezen verplichte literatuur en voorbereiding college: 70 uur
Schriftelijke en mondelinge opdrachten: 36 uur
Onderzoek/schrijven werkstuk: 150 uur
Toetsing
Toetsing
Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
Getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11Mondelinge presentatie
Getoetste leerdoelen: 3-4, 6-11Participatie
Getoetste leerdoelen: 4d, 5Opdracht 1 Gezamenlijke opdracht: mondelinge analyse en bespreking van een of meerdere bronnen
Getoetste leerdoelen: 1, 3, 7Opdracht 2 Schrijven van een beredeneerde bibliografie over een zelfgekozen onderwerp
Getoetste leerdoelen: 2a, 7, 9Opdracht 3 Schrijven van een onderzoeksopzet voor het werkstuk
Getoetste leerdoelen: 2d, 4a, 4b
Weging
Werkstuk: 65 %
Referaat: 10 %
Participatie: 10 %
Opdracht 1: 5 %
Opdracht 2: 5 %
Opdracht 3: 5 %
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de werkstukken geldt de aangegeven deadline
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de aangegeven deadline
Blackboard
De docent levert het studiemateriaal aan via Blackboard. Studenten leveren schriftelijke opdrachten in via Blackboard.
Literatuur
Literatuur wordt via Blackboard bekendgemaakt en aangeleverd.
Aanmelden
Via uSis
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
dhr. Dr. G.A. (Aart) Noordzij
Kamer: Huizinga 1.77b
Opmerkingen
Geen