Toegangseisen
Ingeschreven staan aan een Bachelor-opleiding aan de Leidse of een andere Nederlandse universiteit.
Beschrijving
Deze cursus behandelt de natievorming van Latijns-Amerika vanaf de koloniale periode. Zowel de banden met het moederland tot aan de vooravond van de onafhankelijkheid als de verschillende periodes van natievorming die de regio sinds de onafhankelijkheid heeft gekend worden geanalyseerd. Zo komen achtereenvolgens de koloniale staat, de onafhankelijkheidsprocessen, de eerste fase van staats- en natievorming, van instabiliteit naar consolidatie en vervolgens de instorting van het oligarchisch model aan de orde. Daarna komen de twee belangrijkste staatsvormen: de corporatistische staat (vanaf 1930) en de neoliberale staat (beide met democratische en autoritaire regimes) aan de orde. De nadruk ligt op de wisselwerking tussen economische, politieke, sociale en culturele factoren binnen de verschillende fases van natievorming. De cursus heeft bovendien als doelstelling de studenten kennis te laten maken met academische methodes van analyse en onderzoek met betrekking tot de Latijns-Amerikaanse realiteit.
Leerdoelen
- Het verwerven van kennis en inzicht in de Latijns-Amerikaanse natievorming en tevens in de economische en politieke ontwikkeling van Latijns-Amerika in relatie met de verschillende staatsvormen.
- Het leren herkennen van historische periodes van sociaaleconomische en politieke veranderingen in Latijns-Amerika.
- Het identificeren van de discursieve evolutie van de natievorming in Latijns-Amerika.
- Het doen van een wetenschappelijk bibliografisch onderzoek met interactieve presentaties.
Rooster
Onderwijsvorm
De cursus bestaat voor de helft uit hoorcolleges; de andere helft bestaat uit werkcolleges (technieken van bibliografisch onderzoek, individuele literatuuranalyse en mondelinge presentaties van studenten).
Studielast
5 ECTS = 140 uur in totaal
Uren die aan het volgen van colleges worden besteed: 24 uur (6× 4 uur per week);
Tijd voor het bestuderen van de verplichte literatuur: 35 uur;
Tijd voor het maken van opdrachten: 25 uur;
Tijd voor het schrijven van een werkstuk: 30 uur;
Tijd voor het voorbereiding van tentamen: 24 uur;
Maken van het tentamen: 2 uur.
Toetsing
Toetsing
De toetsing bestaat uit een schriftelijk tentamen en een bibliografisch rapport over een specifiek thema. Het rapport zal telkens door twee studenten samen worden voorbereid en bestaat uit twee gedeeltes:
A. Een presentatie van 10 minuten (elk 5 minuten per student).
De aspecten die geëvalueerd worden zijn:
duidelijkheid van de uiteenzetting
relevantie van het gekozen thema met betrekking tot natievorming
geschiktheid van de sleutelwoorden
capaciteit om het onderwerp kort te presenteren.
B. Een bibliografisch rapport. Dit is een document van minimaal 6 en maximaal 7 bladzijden, met een selectie van specifieke wetenschappelijke bibliografische bronnen (boeken, artikelen, scripties, dissertaties) gerelateerd aan het gekozen thema van de presentatie.
De aspecten die geëvalueerd worden zijn:
coherentie en duidelijkheid van schrijven
kwaliteit en kwantiteit van de verzamelde bronnen
geschikt gebruik van het APA systeem
formele presentatie van de tekst.
C. Een schriftelijk tentamen met gesloten vragen (multiple choice) en korte open vragen. De aspecten die geëvalueerd worden zijn:
coherentie en duidelijkheid van schrijven
kwaliteit van de inhoud en de argumentatie
redactie in academische taal
capaciteit tot synthese.
Weging
A. Presentatie: 20% van het eindcijfer;
B. Bibliografisch rapport: 30% van het eindcijfer;
C. Tentamen: 50% van het eindcijfer.
Herkansing
Herkansing vindt plaats indien het eindcijfer lager is dan 6,0. De herkansing bestaat uit een schriftelijk tentamen.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
- het ter beschikking stellen van studiemateriaal
Literatuur
- ANDERSON, Benedict (1996). Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Londen: Verso.
- KEEN, Benjamin & HAYNES, Keith (2013). A History of Latin America. Boston: Wadsworth Cengage Learning, 9th ed.
- BAUMANN, Gerd (1994). The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities (Zones of Religion). Londen: Roudledge.
- BAUMANN, Gerd & GINGRICH, Andre (2004). Grammars of identity/alterity: a structural approach. New York: Berghahn Books.
Complementaire literatuur voor specifieke onderwerpen van presentaties en bibliografisch rapport (minimaal 20 specifieke bibliografische verwijzingen).
Ook aanvullende artikelen via blackboard.
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis is beschikbaar in Engels en Nederlands
Aanmelding voor A la carte en contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met de docent:
Dr. P.A. Isla Monsalve
Studiecoördinator: M.A.G. van Leeuwen MA
Onderwijsadministratie: van Wijkplaats
Opmerkingen
Aanwezigheid tijdens hoor- en werkcolleges is verplicht. De studenten mogen maximaal 3 colleges missen. Afhankelijk van de mate van overschrijding van dat maximum kan de docent besluiten de student aanvullende opdrachten op te leggen.