Studiegids

nl en

Taalverwerving I: Duitse taalvaardigheid

Vak
2016-2017

Toegangseisen

Niet van toepassing.

Beschrijving

De cursus gaat ervan uit, dat aan het begin van de opleiding een verschillend taalniveau tussen de studenten op het gebied van de taalvaardigheid bestaat. Deze verschillen zullen in de loop van het semester gelijk worden getrokken. Tegelijkertijd zullen de studenten met grondige kennis van het Duits worden bevorderd. Dit betekent dat de studenten wel altijd met hetzelfde thema bezig zijn, maar soms verschillende opdrachten krijgen en ook verschillende rollen op zich nemen, zodat ze van elkaars kennis profiteren. Zoals alle taalvaardigheidscursussen bestaat de cursus uit twee componenten: een theoriedeel en een praktijkdeel met oefeningen. Echter, beide delen grijpen op een ongewone manier in elkaar. Het theoretische gedeelte, dat bewust de raakvlakken van de in hetzelfde semester plaatsvindende taalkundemodule „Theorie in praktijk: Duitse taal in het onderwijs” opzoekt, wordt niet alleen door de docent gepresenteerd, maar het is ook opdracht van de studenten om zich taalkennis op aanwijzing van de docent eigen te maken, aan elkaar te presenteren, op deze wijze te verdiepen en gemeenschappelijk te systematiseren. Welke aspecten van de Duitse uitspraak, morfologie, syntax en orthografie bij de verwerking van de stof extra aandacht toekomt, hangt ook af van de sterke en zwakke punten van de taalvaardigheid van de individuele student. Deze sterke en zwakke punten worden wederom (met ondersteuning van Blended Learning-Tools) op basis van een kleine toets vastgesteld en gezamenlijk gediagnosticeerd. Hiermee wordt stand van de individuele taalvaardigheid getoetst.
Vervolgens wordt de verworven kennis doelgericht getraind en in communicatiecontexten geplaatst. In het verloop van de cursus schrijven de studenten hun eigen taalbiografie, die ze aan het einde van de colleges zullen presenteren. In z’n geheel spelen zelfevaluatie en -correctie een grote rol. Op deze wijze weerspiegelt het verloop van deze cursus de opgaven waarmee leraren in de praktijk geconfronteerd worden. Op deze opgaven neemt de gelijktijdig plaatsvindende cursus “Pedagogisch Didactisch Handelen I” expliciet betrekking.
Met het oog op de verbetering van het taalniveau is voor het college een dubbel aantal contacturen gepland.

Leerdoelen

De studenten zijn aan het eind van het semester in staat om

  • centrale aspecten van de Duitse grammatica te beheersen en hierover te reflecteren en deze uitteleggen;

  • deze kennis succesvol te gebruiken en toe te passen zowel bij het schrijven als bij de uitspraak van het Duits;

  • sterke en zwakke punten wat betreft het eigen taalvermogen te benoemen en zelfstandig aan de zwakke punten te werken.

Rooster

Zie de roosterpagina van de Educatieve Master Duits (120EC).

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Studielast

5 EC: 140 uur

  • Aanwezigheid: 12 × 4 = 48 uur

  • Voor- en nabereiding per college: 12 × 3 = 36 uur

  • Schrijven van de eigen taalbiografie: 24 uur

  • Voorbereiding mondeling presentatie van de taalbiografie: 8 uur

  • Voorbereiding voor het tentamen: 24 uur

Toetsing

  • Twee kleine toetsen in het verloop van het college (2 × 10 = 20%)

  • Schriftelijk eindtentamen (30%)

  • Werkstuk taalbiografie (20%)

  • Mondelinge presentatie theorie (10%)

  • Mondelinge presentatie eigen taalbiografie (20%)

Schriftelijk tentamengedeelte, het werkstuk en de mondelinge presentaties moeten voldoende zijn.

Voorwaarde (zonder cijfer): actieve participatie, indienen van wekelijkse opdrachten, zelfstandig werken met oefenmateriaal.

Herkansing

De herkansing bestaat uit het opnieuw afleggen van het schriftelijke eindtentamen en/of de mondelinge presentatie.

Blackboard

Blackboard (https://blackboard.leidenuniv.nl/) wordt gebruikt voor: digitale syllabus, oefeningen en inleveren van resultaten, feedback-opdrachten, announcements, instructies

Literatuur

Literatuur

  • Ten Cate, Abraham P.; Lodder, Hans G.;Kootte, André (2007): Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Zweitspracherwerb. Bussum: Coutinho

  • Forst, Gabriele (2004): Thematische woordenschat van het Duits. Almere: Intertaal

Aanmelden

Inschrijven via uSis is verplicht.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Niet van toepassing

Contact

Rahel Ziethen