Toegangseisen
Niet van toepassing.
Beschrijving
In Pedagogisch Didactisch Handelen 1 staan voor algemene didactiek theorieën op het gebied van klassenmanagement, algemene didactiek en schoolorganisatie centraal. Deze theorieën worden in supervisiebijeenkomsten (begeleiding op maat) verbonden met de onderwijspraktijk van de studenten.
Voor het vakdidactiekgedeelte staat het aken van keuzes over het wat en hoe van lessen Duits centraal, waarbij de student de cyclus doorloopt van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen. Het accent ligt vooral op het ontwerpen en geven van eenvoudige varianten van activerende lessen aan de hand van het schoolboek in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Leerdoelen
De student heeft kennis van en inzicht in de theorie en praktijk over klassenmanagement, algemene didactiek en schoolorganisatie
De student kan zijn eigen handelen binnen de vaklessen beschrijven, onderbouwen en bijsturen met voornemens op het gebied van klassenmanagement en pedagogiek.
De student kan met behulp van bestaand lesmateriaal lessen voor de onderbouw ontwerpen, uitvoeren, evalueren en kan op basis hiervan zijn handelen bijstellen.
De student heeft daarvoor een didactisch repertoire ontwikkeld van eenvoudige varianten van activerende lessen.
De student heef op basis van zijn onderwijservaring en vakdidactische theorieën een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en kan deze gebruiken voor het verantwoorden van de gegeven lessen voor het formuleren en realiseren van voornemens op vakdidactische gebied.
Rooster
Zie de roosterpagina van de Educatieve Master Duits (120EC).
Onderwijsvorm
Werkcolleges, zelfstudie en uitproberen van lessen in de praktijk
Supervisie: begeleiding op maat
Studielast
Toetsing
1) Video-analyse: waarbij de student zijn handelen en de interactie met de leerlingen vanuit pedagogisch perspectief nader beschrijft, analyseert en onderbouwt.
2) Vakdidactisch dossier: beknopte beschrijving van de vakdidactische praktijktheorie en twee lessen in de onderbouw, van de student. De informatie over deze lessen bestaat uit: – lesontwerp en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording – evaluatieresultaten van leerlingen – video-opname van een les & vakdidactische analyse van een les met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.
Datum afronding
Video-analyse: 16 januari 2017, beoordeling: voldaan/niet voldaan
Vakdidactisch dossier: 23 januari 2017, beoordeling: cijfer
Herkansing
Mogelijkheden voor herkansing dienen te worden afgestemd met de docenten van dit college.
Blackboard
Niet van toepassing.
Literatuur
Ebbens & Ettekoven, Effectief leren: basisboek, Noordhoff, 2012 (derde druk), ISBN 978 90 018 1544 8
Janssen,F,Hulshof,H.,& K.vanVeen(2016).Uitdagendgedifferentieerdvakonderwijs.Praktischgereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: http://wordpress2.iclon.nl/iclonboekenblog/wp- content/uploads/2016/03/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf Een gedrukt exemplaar kan voor 10 euro (uitsluitend à contant en gepast) worden aangeschaft in de startweek van de opleiding, bij de balie van het ICLON (3e verdieping) * Kwakernaak, E. (2015). Didactiek van het vreemdetalenonderwijs. Coutinho, Amsterdam, ISBN 978 90 469 0440 4 * Teitler, P.I. (2013), Lessen in orde, Coutinho, (tweede druk), ISBN 978 90 469 0354 4
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.