Studiegids

nl en

Marketing Management

Vak
2018-2019

Toegangseisen

Geen

Beschrijving

Marketing Management geeft je een introductie in de wereld van marketing van vandaag. Deze draait vooral om het creëren van klantwaarde en het bouwen van langetermijnrelaties met de klant. De focus tijdens deze cursus ligt dan ook op het proces wat organisaties doorlopen tijdens het analyseren, ontwerpen, implementeren en het controleren van marketing programma’s met als doel klanttevredenheid bij haar doelgroep(en) te realiseren en met het hen deze langetermijnrelatie aan te gaan.

Deze cursus leert je de markten van bedrijven te begrijpen o.a. door te kijken naar informatie uit deze markten. Er wordt ingegaan op consumentengedrag en hoe bedrijven hierop het best kunnen inspelen.

Ook wordt er gekeken naar de verschillende instrumenten die organisaties beschikbaar hebben om op de consument in te spelen. Te denken valt aan het in te zetten product of dienst, de wijze van prijszetting, de plaats waar producten/diensten aangeboden worden en de verschillende wijzen van communicatie met de consumenten.

Dit alles zal gedaan worden door te kijken naar de inzet moderne marketingtechnieken en het gebruik van de (online) omgeving waarin deze organisaties zich bevinden.

Leerdoelen

Doel(en) van het vak:
Kennismaken met de basisbeginselen in de theorie en praktijk van marketing, markten, strategie en recente ontwikkelingen in het vak.

Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

  • U kunt de rol van marketing in de organisatie toelichten, daarbij een onderscheid makend tussen zowel de strategische als operationele implicaties van de marketingstrategie;

  • U kunt de meest basale termen en concepten van het vakgebied toepassen op verschillende casuïstiek uit de praktijk en hieruit oplossingen formuleren;

  • U kunt de waarde creatie van organisaties ontrafelen en hieruit voortvloeiende waarde creërende strategieën schetsen;

  • U kunt ingenomen standpunten beargumenteren over casuïstiek van de Harvard Case Method aangaande modellen en theorieën over marketing;

  • U kunt de marketingmixinstrumenten benoemen en uiteenzetten die bedrijven tot hun beschikking hebben en hieruit operationele strategieën produceren.

Rooster

Zie de opleidingspagina van de website.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

  • Aantal à 2 uur: 7

  • Docent(en): Drs. N.J.C. van de Ven (coördinator)

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Bestuderen van betreffende hoofdstukken en wetenschappelijke artikelen per week.

Werkcolleges

  • Aantal à 2 uur: 7

  • Docent(en): Drs. N.J.C. van de Ven (coördinator)

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Lezen en voorbereiden van casus

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Schriftelijk tentamen (70%), bestaande uit open vragen

  • Caseanalyses in groepsverband (20%)

  • Participatie tijdens de werkgroepen (10%).

Voor het tentamen dient minimaal het cijfer 5.0 te worden behaald. De deeltoetsen 'caseanalyses in groepsverband' en 'participatie voor de werkgroepen' kunnen niet worden herkanst. De cijfers voor de deeltoetsen kunnen worden meegenomen naar de herkansing, maar niet naar het volgend jaar.

Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8.1 e.v. OER) voor zover dit vak onderdeel uitmaakt van het verplicht curriculum van de opleiding (d.w.z. geen vrije keuzevak). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen. Raadpleeg hiervoor het OIC.

Inleverprocedures
Wordt via Blackboard bekend gemaakt.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, de voorgeschreven cases en wetenschappelijke artikelen en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Blackboard

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Literatuur

Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
Gary Armstrong and Philip Kotler – Marketing, An Introduction, Pearson, Global Edition, Thirteenth Edition, 2016
ISBN-13: 978-1292146508
ISBN-10: 013414953X

Werkboek:
Geen

Reader:
Ja, reader met alle benodigde informatie over deze cursus wordt beschikbaar gemaakt via Blackboard.

Aanmelden

De aanmelding verloopt via uSis.

Contact

  • Vakcoördinator: drs. Niels van de Ven

  • Werkadres: Steenschuur 25 te Leiden

  • Bereikbaarheid: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00 – 17.00

  • Telefoon: 071 – 527 8803

  • E-mail: n.j.c.van.de.ven@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut: Fiscale en Economische vakken

  • Afdeling: Bedrijfswetenschappen

  • Openingstijden: Elke werkdag (uitgezonderd woensdag) van 09.00 - 17.00 uur

  • Telefoon secretariaat: 071 – 527 7851

  • E-mail: bedrijfswetenschappen@law.leidenuniv.nl

Opmerkingen

Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van contractonderwijs willen volgen (met tentamen), kunnen meer informatie vinden over kosten, inschrijving, voorwaarden, etc. op de website van Juridisch PAO. Let op dat er wel voldaan moet worden aan de toegangseisen.