Toegangseisen
Alleen degenen die “Cultuur en vergelijking” hebben gevolgd, hebben toegang tot dit vak.
Deze cursus maakt deel uit van de bachelor CA-OS, Minor CA-OS en de Pre-master CA-OS. Studenten ingeschreven voor de bachelor, minor of pre-master CA-OS hebben zonder meer toegang tot dit vak. Zie de aanmeldingsprocedure onderaan.
Geïnteresseerden die dit vak als contractstudent willen volgen, dienen zich aan te melden volgens de procedure uiteengezet op deze pagina van de website van de faculteit .
Beschrijving
Dit is het vervolg op “Cultuur en vergelijking”. Alleen degenen die het vak “Cultuur en vergelijking” hebben gevolgd, hebben toegang tot dit vak.
Dit programma introduceert studenten CA-OS in de kernbegrippen die de culturele antropologie (heeft) gebruikt om menselijke verschillen te omschrijven (zoals ras, cultuur, verwantschap, consumptie en migratie), en hoe wij kritisch met die begrippen om moeten gaan. Het kernprobleem van de antropologie en ontwikkelingssociologie was, sinds de negentiende eeuw, om te onderzoeken wat de bestaande verschillen tussen mensen precies inhouden, en hoe we die verschillen kunnen behouden, veranderen of manipuleren. De antropologie is er lang van uit gegaan dat die verschillen ofwel biologisch, ofwel cultureel vaststonden – “essentieel” en tijdloos waren, ofwel aangeboren (“ras”), ofwel plaatsgebonden (“cultuur”). De eerste drie colleges laten zien hoe vanaf het begin van de antropologie, zowel “ras” als “cultuur” vergelijkenderwijs en door globalisering tot stand kwamen, en dat het tijdloze (of essentialistische) begrip van ras of cultuur vanaf de allereerste studies van raciale verhoudingen in de koloniale wereld (vanaf het midden van de 20e eeuw) onder druk komt te staan. Ze bespreken hoe anders wij nu tegen tijd en cultuur aankijken: aan de ene kant sceptisch over het essentialiseren van traditie en erfgoed, omdat het “tijdloze” verleden dat mensen cultiveren vaak in het heden wordt bedacht; aan de andere kant nieuwsgierig naar het moderne geloof in de toekomst (in termen van “ontwikkeling” en “vooruitgang”) omdat dit steeds vaker is ontmaskerd als alleen geldig voor het meer geprivilegieerde deel van de mensheid. De volgende vier colleges laten zien hoe ras en cultuur, verwantschap en gender, en consumptie belangrijke manieren vormden waarop antropologen menselijke verschillen probeerden te begrijpen, en hoe door globaliseringprocessen ook deze interpretaties van menselijke verschillen door elkaar worden gegooid: zo is de manier waarop antropologen door middel van het cultuur-begrip het racisme dachten te hebben bekritiseerd niet succesvol gebleken in het tegen gaan van racistisch gedrag en racistische sociale structuren, zodat we de vraag moeten stellen waarom hedendaagse vormen van discriminatie nog steeds dezelfde categorieën (afstammelingen van slaven, van gekoloniseerden, vrouwen) negatief discrimineert. In de volgende vijf colleges laten wij vervolgens zien hoe cultuur onder globalisering lokaal wordt ervaren en getransformeerd in termen van consumptie, werk en identiteit (door middel van een monografie over Berbers in Marokko), en hoe die consumptieverhoudingen steeds vaker vorm krijgen in een wereld waar mensen elkaar etnische en religieuze verschillen toeschrijven die soms racistisch lijken, vaak geëssentialiseerd zijn, en bijdragen aan het onderhouden van menselijke ongelijkheid – ook binnen de geglobaliseerde Nederlandse samenleving zelf. “Cultuur en Globalisering” heeft daarom als leerdoel om studenten zicht te geven op de wijze waarop globalisering het antropologische beeld van menselijke verschillen heeft veranderd, maar op zo’n manier dat de klassieke antropologische kritiek op de verhouding tussen cultuur en biologie (en dus ras en verwantschap) nog steeds relevant is, zij het anders dan men gedurende het grootste deel van de twintigste eeuw dacht.
Leerdoelen
“Cultuur en Globalisering” heeft als leerdoel om studenten zicht te geven op de wijze waarop globalisering het antropologische beeld van menselijke verschillen heeft veranderd, maar op zo’n manier dat de klassieke antropologische kritiek op de verhouding tussen cultuur en biologie (en dus ras en verwantschap) nog steeds relevant is, zij het anders dan men gedurende het grootste deel van de twintigste eeuw dacht.
Kennis van de voornaamste benaderingen van cultuur in de geschiedenis van de antropologie;
Kritisch inzicht in de redenen waarom oudere opvattingen van cultuur, die nog steeds in het alledaagse spraakgebruik opgang doen, niet valide zijn;
Basis-inzicht in de fundamenten van een historiserende wetenschapstheorie voor sociale wetenschappen;
Vaardigheid in het aan elkaar relateren van argumenten uit verschillende wetenschappelijke bronnen;
Kennismaking met de groepsmatige discussie en verwerking van de geleerde stof.
Rooster
Zie onze website
Onderwijsvormen
Totaal 5 ECTS = 140 studiebelastinguren (sbu):
hoorcollege 28 uur =42 sbu
werkgroep 6 uur = 12 sbu
literatuur 516 blz. = 86 sbu
Toetsing
Twee schriftelijke deeltentamens (open boek tentamens).
Verplichte deelname aan werkgroepbijeenkomsten.
Indien het eindcijfer voor de cursus onvoldoende is, is een herkansing mogelijk. In het hertentamen wordt de stof van de hele cursus behandeld. (De deeltentamens kunnen niet apart worden herkanst.).
Aanmelden tentamen
Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis aan te melden. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Lees meer
Aanmelden in uSis
Alle studenten moeten zich inschrijven voor de hoorcolleges én de tentamens (zie boven), maar niet voor werkgroepen.
Indeling in werkgroepen blijft in principe dezelfde als in het eerste blok (bij Cultuur en vergelijking en OOSP).
Op de website over vakinschrijving vind je de inschrijfperiodes en verdere informatie over de procedure.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt in deze cursus voor het beschikbaar maken van programma- en andere informatie, en het doorgeven van resultaten van toetsing.
Deelnemers kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard.
Studiemateriaal
Literatuur voor Cultuur en vergelijking en Cultuur en globalisering (TOT JULI 2018 ONDER VOORBEHOUD):
David Crawford (2008) Moroccan Households in the World Economy, Labour and Inequality in a Berber village. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 2008.
Overige literatuur bestaat met name uit artikelen uit electronische tijdschriften. Titels worden via Blackboard bekend gemaakt.