Studiegids

nl en

Inleiding in de Methoden en Technieken

Vak 2018-2019

IBP students, see Introduction to Research Methods and Statistics -IBP

Toegangseisen

Geen

Beschrijving

De cursus behandelt onder andere: empirisch redeneren, het opstellen van een toetsbaar onderzoeksidee, het kiezen van dataverzamelingsmethoden, het vaststellen van betrouwbaarheid en validiteit, het omgaan met beschrijvende statistiek, de standaard normale verdeling, samenhang tussen variabelen, experimentele controle, onderzoeksontwerpen, en het beschrijven en verklaren van variantie.

Leerdoelen

  • Het verkrijgen van kennis van kernbegrippen en grondprincipes van de methoden en technieken van het psychologisch onderzoek en hun onderlinge samenhang.
  • Het verkrijgen van kennis van de beschrijvende statistiek en vaardigheid in het omgaan hiermee.
  • Het verkrijgen van vaardigheid in het hanteren van SPSS voor de beschrijvende statistiek.
    NB. Een gedetailleerde doelstellingenlijst zal beschikbaar zijn in het werkboek.

Rooster

Voor de roosters van je hoorcolleges, werkgroepbijeenkomsten en tentamens kijk je in je studieprogramma.
Roosters Psychologie

Hoorcolleges
Werkgroepbijeenkomsten
Tentamens

Inschrijven

Cursus

Eerstejaarsstudenten worden door het OSC ingeschreven voor de cursus, maar moeten zich wel zelf aanmelden voor het tentamen.
Ouderejaars studenten die de hele cursus willen volgen moeten zich zélf inschrijven, en wel voor de werkgroep, de hoorcolleges en het tentamen. Ouderejaars studenten die alleen de spss-vaardigheidstoets van de cursus over willen of moeten doen zijn verplicht om de vier SPSS-werkgroepsbijeenkomsten opnieuw te volgen. Zij moeten zich dan ook opnieuw aanmelden voor deze SPSS- werkgroepen.
Inschrijving vooor bachelorvakken

Tentamen

Studenten kunnen zich vanaf 100 tot 10 kalenderdagen voor een tentamen inschrijven in uSis. Wie zich niet tijdig inschrijft, kan niet meedoen aan het tentamen.
Inschrijving tentamens

Onderwijsvorm

8 hoorcolleges en 8 werkgroepen van elk 2 uur en 7 vrijwillige extra werkgroepbijeenkomsten. De opnames van de hoorcolleges zijn als weblectures beschikbaar.

De hoorcolleges

Iedere studieweek begint met een hoorcollege waarin de stof wordt geïntroduceerd. De colleges bevatten ook aanvullende en nieuwe onderwerpen die ook in het tentamen terugkomen. Ter voorbereiding op de colleges worden studenten geacht de voorgeschreven hoofdstukken voor die week te lezen. De hoorcolleges richten zich met name op doelstellingen A en B.

De werkgroepen

Op een van de dagen na het hoorcollege vindt de werkgroepbijeenkomst plaats. In deze bijeenkomsten ligt de nadruk op het toepassen van de opgedane kennis in de praktijk. Daarnaast leren studenten te werken met SPSS, een softwarepakket voor statistische data-analyse. Studenten dienen hun werkboek mee te brengen naar iedere bijeenkomst. De onderwerpen die aan bod komen in de werkgroepen behoren tot de tentamenstof. Aanwezigheid bij de werkgroepen is verplicht. De werkgroepen richten zich op doelstellingen A, B en C.

De extra werkgroepen

Deze extra bijeenkomsten bieden studenten de mogelijkheid om extra te oefenen met het uitvoeren van statistische berekeningen, met de hand of in SPSS. Alle studenten die daar behoefte aan hebben aan deze extra ondersteuning kunnen deze bijeenkomsten gratis bezoeken.

Toetsing

De toetsing bestaat uit twee onderdelen:
1. Het schriftelijk tentamen bestaande uit 40 meerkeuzevragen met elk vier alternatieven, waarin zowel theoretische kennis als statistische berekeningen uit de literatuur, de colleges en de werkgroepen getoetst worden (Doelstellingen A en B).
2. De SPSS-vaardigheidstoets, die zowel de verschillende facetten van het werken met SPSS, als ook het lezen van de uitvoer betreft (Doelstelling C). Het eindcijfer is een combinatie van het tentamencijfer (70%) en het cijfer voor de SPSS-vaardigheidstoets (30%).

Het instituut hanteert vaste regels rond cijferberekening en verplichte aanwezigheid en volgt tevens het beleid van de Faculteit der Sociale Wetenschappen om, met behulp van software, werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Bij het constateren van fraude worden disciplinaire maatregelen genomen. Studenten worden geacht de informatie over deze drie onderwerpen te kennen.

Literatuur

• Leary, M.L. (2012) Introduction to Behavioral Research Methods (6th edition). Boston: Pearson.
(Ch. 1-7, 9, 10, 13, and 14) ISBN 978-1-29202-027-3
• Howell, D.C. (2014). Statistical Methods for Psychology (Leiden edition). Wadsworth: Cengage Learning. (Ch. 1-3, and 9) ISBN 978-1-4737-2028-2
• Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual (6th edition). Berkshire: McGraw-Hill. (Ch. 1-8 and 11) ISBN 978-0-03352-6154-3
• IBM SPSS Statistics for Windows (versie 25). Armonk, NY: IBM Corp., [www.surfspot.nl].
• Werkboek Inleiding in de Methoden en Technieken.
• Collegeslides Inleiding in de Methoden en Technieken.

Contact information