Toegangseisen
De vakken zijn alleen te volgen als onderdeel van de Minor Internationaal en Intercultureel Management (30 ec). Het behalen van de vakken uit het eerste semester is verplicht voor deelname aan het tweede semester.
Om te kunnen starten met IIM moet je minimaal het Bindend Studie Advies (45 ec) hebben behaald.
Beschrijving
Marketing is als academisch vak relatief nog een jonge discipline. Pas rond 1960 drong het inzicht door dat wetenschappelijke inzichten de marketing managers moeten helpen om hun organisatie optimaal aan te sturen.
In het onderdeel marketing zal allereerst worden ingegaan op de betekenis van marketing en het onderscheid tussen strategische en tactische marketing. De onderdelen van een marketingplan komen aan de orde, waaronder de SWOT-analyse, segmentatie, doelmarktkeuze en positionering. Omdat veel marketingbeslissingen gebaseerd dienen te worden op de uitkomsten van marktonderzoek zal ook dat onderwerp besproken worden.
Na aandacht voor het consumentengedrag wordt overgegaan tot de behandeling van segmentatie en doelmarktbepaling als belangrijke keuzes die ten grondslag dienen te liggen aan het formuleren van het voeren beleid ten aanzien van de marketing-instrumenten. Afgesloten wordt met de behandeling van enige strategische beslissingen in het kader van internationale marketing; hiertoe behoren onder andere landenkeuze, entreestrategieën en overwegingen rond standaardisatie dan wel adaptatie.
In een aantal colleges wordt afzonderlijk stilgestaan bij het onderwerp cultuur. Na een verkenning van de diverse bestaande opvattingen over wat onder cultuur kan of dient te worden verstaan, wordt met name aandacht geschonken de invloed die cultuur heeft (of dient te hebben) op het beleid van een onderneming. Er wordt ingegaan op het werk van twee belangrijke Nederlandse auteurs op dit terrein, te weten Hofstede en Trompenaars.
Vanzelfsprekend zal kennis en inzicht omtrent cultuur en culturele verschillen zijn gevolgen moeten hebben voor (o.a.) het te voeren marketingbeleid.
Leerdoelen
inzicht krijgen in het het creëren van waarde voor klanten om in ruil daarvoor waarde van klanten te ontvangen;
een klantgerichte marketingstrategie ontwikkelen;
analyseren en beoordelen van een marketingstrategie;
nieuwe marketingtechnologieën mobiliseren.
Rooster
Bijgaand de links naar de roosters (o.v.b.) 2019-2020: Collegerooster semester 1; Collegerooster semester 2; Tentamenrooster semester 1.
De herkansingen van semester 1 zullen zijn tussen 20 en 31 januari 2020.
Het tentamenrooster van semester 2 volgt nog.
Onderwijsvorm
Hoor- en werkcollege.
Studielast
Totale studielast 5 ec x 28 uur = 140 uur:
bijwonen hoorcolleges: 12 × 2 uur = 24 uur;
voorbereiden collegestof: 3 uur per week x 12 = 36 uur;
voorbereiden individueel tentamen = 80 uur.
Toetsing
Individueel schriftelijk tussententamen (toetsweek oktober);
Individueel schriftelijk tentamen (toetsweek december).
Weging
Individueel schriftelijk tussententamen(toetsweek oktober) 30%;
Individueel schriftelijk tentamen (toetsweek december) 70%.
Herkansing
- Toetsweek Januari 2020.
Nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
Bij dit college wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
- Philip Kotler & G. Armstrong, Principes van Marketing, 7e druk (Pearson 2017).
Aanmelden
Via uSis.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Opmerkingen
Geen.