Beschrijving
Teksten, beelden en objecten vormen een fundamenteel onderdeel van de academische bestudering van zowel moderne als antieke religies. Deze cursus biedt een inleiding op methoden en technieken van bronnenonderzoek. Na een theoretische introductie leren studenten om interpretatiemethoden en -technieken toe te passen op concrete casussen.
Onderdeel van deze cursus zijn de bijeenkomsten over onderzoeksvaardigheden en schriftelijke presentatievaardigheden die worden verzorgd door het EAV. Zie ook Studenten die de bijeenkomsten van Academische Vaardigheden in het kader van een andere cursus volgen of gevolgd hebben, kunnen vrijstelling aanvragen voor de bijeenkomsten.
Leerdoelen
De student is na afloop van de collegereeks in staat om
methoden en technieken voor de bestudering van teksten, beelden en objecten te beschrijven
de toepassing van specifieke methoden en technieken te herkennen en kritisch te bediscussiëren
deze kennis toe te passen op een concrete casus
hierover mondeling en schriftelijk te rapporteren
Loopbaanvaardigheden
Kritisch beoordelen van een tekst en beeldmateriaal op betrouwbaarheid en doelgroep.
Kritisch beoordelen van de historische en maatschappelijke context van een tekst en beeldmateriaal.
Rooster
Timetable Religiewetenschappen
Onderwijsvorm
Deze cursus bestaat uit werkcolleges, die ruimte bieden aan uitleg door de docent, discussie over de opgegeven literatuur en presentaties van studenten. Daarnaast maakt een bibliotheekinstructie onderdeel uit van de cursus.
Aanwezigheid is verplicht. Wie een college niet kan bijwonen, dient de docent daarvan voorafgaand aan het betreffende college per e-mail op de hoogte te stellen.
Wie bij meer dan twee colleges afwezig is, wordt uitgesloten van verdere deelname aan de cursus.
Studielast
Totale studielast: 5 x 1 EC (28u) = 140u
Bijwonen colleges: 12 x 2u = 24u
Bijwonen bibliotheekinstructie: 2u
Bijwonen EAV: 2 x 3u = 6u
Bestuderen literatuur: 40u
Voorbereiden presentatie: 6u
Schrijven werkstukken: 62u
Toetsing
Toetsing
Praktische oefening 1: aanwezigheid en participatie
Praktische oefening 2: presentatie
Werkstuk 1: 60%
Werkstuk 2: 40%
Nota bene
Praktische oefeningen 1 en 2 worden gewaardeerd met een voldoende of onvoldoende; ze tellen niet mee in de weging voor het eindcijfer.
Uitsluitend een voldoende voor de praktische oefeningen geeft toegang tot de getentamineerde onderdelen, d.w.z. de twee werkstukken.
Beide werkstukken dienen te worden ingeleverd via Turn-it-in op Blackboard.
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers voor werkstuk 1 (60%) en werkstuk 2 (40%).
Om voor de cursus te slagen, moet het gewogen gemiddelde eindcijfer minstens een 5,5 bedragen.
Herkansing
Indien één van beide werkstukken met een cijfer lager dan een 5,5 wordt gehonoreerd, én het gewogen gemiddelde eindcijfer daardoor lager dan een 5,5 bedraagt, kan het betreffende werkstuk eenmalig worden herkanst. Indien beide werkstukken met een cijfer lager dan een 5,5 worden gehonoreerd, dient de student één vervangende schriftelijke opdracht te maken.
Een herschreven werkstuk dient uiterlijk twee weken na de bekendmaking van het cijfer voor werkstuk 1 of werkstuk 2 bij de docent te worden ingeleverd.
Een herschreven werkstuk dat na de deadline wordt ingeleverd, zal als niet onvangen worden beschouwd en niet worden nagekeken.
Nabespreking tentamen
Uiterlijk bij de bekendmaking van de uitslag van werkstuk 1 en werkstuk 2 wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van beide werkstukken plaatsvindt.
Blackboard
Blackboard, voor mededelingen, updates, vragen en discussie
Literatuur
Martha C. Howell en Walter Prevenier, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods (Ithaca: Cornell University Press, 2001).
Peter Burke, Eyewitnessing: The Uses of Images as Historical Evidence (Londen: Reaktion Books, 2001).
Inschrijven via uSis is verplicht.