Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten aan de lerarenopleiding geschiedenis en staatsinrichting.
Leerdoelen
De student kan een samenhangende serie vaklessen ontwerpen en geven.
De student heeft een didactisch repertoire ontwikkeld van complexe varianten van activerende lessen.
De student kent opvattingen over inrichting van het betreffende schoolvak en kan hierover een onderbouwde mening geven en vertalen naar zijn onderwijspraktijk.
De student heeft op basis van onderwijservaring en vakdidactische theorieën, een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en kan deze gebruiken voor het verantwoorden van de gegeven lessen en voor het formuleren en realiseren van voornemens op vakdidactisch gebied.
Beschrijving
Evenals in vakdidactiek 1 staat in vakdidactiek 2 het maken van keuzes over het wat en hoe van vaklessen centraal. In vakdidactiek 2 ligt het accent vooral op het ontwerpen, geven en evalueren van complexere activerende, samenhangende, lessen voor de bovenbouw aan de hand van eigen inzichten en opvattingen over goed vakonderwijs. Dit gebeurt aan de hand van de cyclus van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen.
Deelname aan de landelijke LIO-dag is verplicht.
Werkvorm
Werkcolleges, zelfstudie en uitproberen van lessen in de praktijk.
Toetsing
Beknopte beschrijving van de vakdidactische praktijktheorie en een samenhangende serie lessen (maximaal 4) in de bovenbouw, van de student. De informatie over de samenhangende lessenserie bestaat uit:
lesontwerpen en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording van lessen afzonderlijk en hun onderlinge samenhang;
evaluatieresultaten van leerlingen;
video-opname van 1 les;
vakdidactische analyse van de les met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.
Voor de toetsing wordt de rubric vakdidacticus gebruikt.
Voor de tentamendata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Studielast
Totale studielast 5 EC x 28 uur = 140 uur
Bijwonen college: 13 bijeenkomsten van 1 3/4 uur = 23 uur
Voorbereiden college, bestuderen literatuur en ontwerpen van en reflecteren op lessen: 13 bijeenkomsten x 5 uur = 65 uur
Overige opdracht (bijv. een extra scholingsdag bijwonen op vakdidactisch gebied, zoals landelijke LIO-dag): 8 uur
Maken vakdidactisch dossier = 44 uur
Onderzoek binnen curriculumonderdeel
Bij vakdidactiek worden de verschillende fasen ontwerponderzoek voorbereid omdat op een systematische manier lessen worden ontworpen op basis van vakdidactische inzichten, deze lessen worden uitgevoerd en ook worden gegevens verzameld over leerproces en leereffecten. Enkele onderzoeksinstrumenten om zicht te krijgen op denken en leren van leerlingen worden gebruikt en besproken.
Literatuur
Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: http://wordpress2.iclon.nl/iclonboekenblog/wp-content/uploads/2016/03/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor 11,50 euro (uitsluitend via pin-betaling) worden aangeschaft in de startweek van de opleiding, bij de balie van het ICLON (3e verdieping).Janssen, F, Hulshof, H., & van Veen, K. (2019). Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/wat-is-echt-de-moeite-waard-om-te-onderwijzen.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor 11,50 euro (uitsluitend via pin-betaling) worden aangeschaft in de startweek van de opleiding, bij de balie van het ICLON (3e verdieping).Wordt verder per schoolvak nader bekend gemaakt.
Digitale leeromgeving
Blackboard