Dit college geeft theoretische verdieping op twee gebieden van de marketing theorie die voor Letteren studenten interessant zijn: non-profit marketing en internationale marketing. Bij het eerste onderwerp wordt ingegaan op de veelal complexe positie van niet-winstgerichte instellingen (waaronder die van de overheid) die desalniettemin ook marktgericht kunnen werken. Dit betreft organisaties als musea en toneelgezelschappen, instellingen in het onderwijs en de zorgsector en overheidsdiensten voor wie een goede relatie met het publiek essentieel is.
Bij het onderdeel internationale marketing richt de aandacht zich op het internationale bedrijfsleven – zoals Nederlandse bedrijven die werken in het buitenland en buitenlandse bedrijven die zich in ons land hebben gevestigd. Onderwerpen die hierbij worden behandeld zijn landenvergelijkingen, entreestrategie? internationale marketing strategie?en cross cultural vraagstukken. Het college bouwt voort op de basis die de vakken Marketing en Internationale Economische Betrekkingen in het eerste jaar heeft gelegd.
Timetable
2 uur per week
Method of Instruction
werkcolleges
Course objectives
Het college heeft als doelstelling om de studenten vaardigheden bij te brengen waardoor zij zelfstandig op het gebied van internationale en non-profit marketing onderzoek kunnen doen en kunnen functioneren als marketing professional.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een Engelstalig boek over internationale marketing en een serie artikelen betreffende non-profit management en marketing.
Er wordt in het bijzonder aandacht besteed aan:
*de specifieke kenmerken van internationale en non-profit marketing *de tegenstellingen binnen de non-profit management literatuur en tussen de profit en non-profit organisaties
De vaardigheden richten zich op:
*het zelfstandig en in groepsverband onderzoeken van cases *discussiëren met het soort argumenten dat in marketing belangrijk is *het presenteren van onderzoeksmateriaal in een referaat *het presenteren en beargumenteren van eigen onderzoek in een werkstuk
Required reading
Boek vooraf aan te schaffen/bestellen: International Marketing Strategy door Frank Bradley, 2002 (fourth edition) of later.
CD-rom wordt tijdens het college beschikbaar gemaakt.
Examination
De wijze waarop de cursus getoetst wordt:
*werkstuk/paper *referaat
Referaat (50%) betreft Internationale Marketing
Werkstuk (50%) betreft Nonprofit Marketing/Management ### Information
Secretariaat PraktijkStudies tel. 071-527 2933 PraktijkStudies@let.leidenuniv.nl
Docent dr A.J. de Voogt: a.j.de.voogt@let.leidenuniv.nl
Overview
Week 1
Algemene inleiding. Overzicht van de colleges en eerste discussie van het boek.
Week 2
Internationale marketing basisproblemen en begrippen. Afspreken van een referatenschema voor de bespreking van specifieke hoofdstukken.
Week 3
Problematisering van internationale marketing. De colleges krijgen een kritische toon die ook bij de studenten gestimuleerd wordt. Discussie over de inhoud van het boek en de artikelen wordt aangemoedigd en gefaciliteerd met korte cases.
Week 4
Start referaten. Twee of drie studenten bespreken een hoofdstuk uit het boek met daarbij een relevant artikel dat leemtes in het boek opvult of elementen bekritiseerd. Daarbij kan een jaarverslag naar keuze als illustratie dienen.
Week 5
Referaten
Week 6
Referaten
Week 7
Referaten
Week 8
Referaten (afhankelijk van aantal studenten)
Week 9
Inleiding non-profit management en de te behandelen case-studies.
Week 10 Case studie non-profit management kan worden uitgevoerd in groepjes. Extra literatuur is beschikbaar gemaakt op CD-rom.
Week 11
Bespreking en discussie case studie. Analyse van verschillende opvattingen over de case en de argumenten die uit de literatuur zijn gedestilleerd. De case studie richt zich op museum marketing.
Week 12
Aanvulling op museum marketing en discussie naar aanleiding van de literatuur op cause marketing. Deze laatste contrasteerd profit en non-profit marketing belangen.
Week 13
Eventueel excursie zoals bezoek aan museum ofwel een afsluitende case-studie.
A la carte and contract teaching
Belangstellenden die dit college in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over toelating, kosten en inschrijving.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.