Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
Beginnende studenten hebben meestal nog geen duidelijke voorstelling van het beroep of het type functie waarvoor zij opgeleid worden. In Praktijkoriëntatie maken ze actief kennis met het beroep van pedagoog of onderwijskundige, waarbij zoveel mogelijk beroepsaspecten aan bod komen, zoals de verhouding tussen:
bureauwerk en begeleiding van kinderen en volwassenen
onderzoek en toepassing
individueel werk en teamwerk
praten en schrijven et cetera.
Studenten dienen zelf een instelling te zoeken waar de Praktijkoriëntatie kan worden uitgevoerd. De opleiding biedt daarvoor enkele ingangen, maar studenten kunnen ook gebruik maken van hun eigen netwerk.
Voorbeelden van soorten instellingen waar academische pedagogen/onderwijskundigen werken zijn:
Onderwijsinstellingen
Preventieve voorzieningen
Jeugdhulpaanbieders
Instellingen voor mensen met een beperking
Pedagogische privé-praktijken
De procedures die voor het vak gevolgd moeten worden staan beschreven op Brightspace en worden toegelicht tijdens het Tutoraat.
Leerdoelen
Een eerste inzicht verwerven in het beroep van pedagoog of onderwijskundige binnen een specifieke instelling uit het werkveld.
Een beeld krijgen van hoe de theorie uit de opleiding wordt toegepast in de praktijk.
Een visie op het eigen toekomstige beroepsmatig functioneren ontwikkelen aan de hand van een kritische reflectie op de eerste praktijkervaringen.
Rooster
Voor dit onderdeel wordt geen vast rooster gehanteerd. Studenten maken op individuele basis afspraken over aanwezigheid met de instelling.
Onderwijsvorm
Concrete oriëntatie binnen een instelling uit het pedagogisch of onderwijskundig veld. Studenten lopen verdeeld over een aantal dagdelen ongeveer 40 uur mee met diverse activiteiten in een instelling, waarvan minimaal 28 uur met een universitair opgeleid pedagoog of onderwijskundige die daadwerkelijk in deze functie werkt. Deze wordt ook geïnterviewd om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van zijn/haar werkzaamheden.
LET OP: Voor dit vak hoef je je niet in te schrijven in uSis.
Toetsing
Studenten schrijven een eindverslag van hun Praktijkoriëntatie. De richtlijnen voor dit verslag zijn beschreven op Brightspace. De instelling bekijkt of het verslag geen fouten of privacygevoelige informatie bevat en geeft een ‘gezien en akkoord-verklaring’ af, waarvan het origineel bij het verslag moet worden gevoegd. Studenten leveren het verslag in bij de coördinator, die beoordeelt of is voldaan aan de eisen van het vak. Als niet is voldaan aan de eisen, kan eenmalig worden herkanst door (een deel van) het verslag op basis van feedback te herschrijven.
Let op: Praktijkoriëntatie is een verplicht onderdeel van het eerste jaar. Als het verslag na de eerste (en eventueel tweede) inlevergelegenheid niet met een voldoende is beoordeeld, moet het vak in het volgende collegejaar in zijn geheel opnieuw worden gevolgd.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Voor dit onderdeel wordt geen specifieke literatuur voorgeschreven. Het is wel mogelijk dat tijdens de stage enkele artikelen moeten worden bestudeerd. Bij de beschrijving van de verworven ervaringen en inzichten in het verslag, verwijst de student expliciet naar in het eerste studiejaar reeds bestudeerde wetenschappelijke literatuur.
Contact
Coördinator van het vak is Drs. Ingrid Ligtermoet