Due to the Corona virus education methods or examination can deviate. For the latest news please check the course page in Brightspace.

Prospectus

nl en

Tutoraat (inclusief Nederlandse taaltoets, bibliotheektutorial en practicum proefpersonen)

Course
2021-2022

LET OP: de Academische Pabo heeft een eigen Tutoraat

Beschrijving Tutoraat

  • Praktische oefeningen in diverse academische vaardigheden, waaronder presentatievaardigheden en literatuuronderzoek;

  • Studieplanning (en leerlijnen) en strategisch/zelfstandig studeren;

  • Opzetten en uitvoeren van een mini-onderzoek en daar verslag van doen;

  • Observatietechnieken en observatie-opdracht;

  • Kritisch omgaan met het ethisch verantwoord wetenschappelijk handelen, zowel van zichzelf als dat van anderen, met speciale aandacht voor wetenschappelijke fraude en de NVO-beroepscode.

Leerdoelen

  1. Het bevorderen van het inzicht in de onderlinge samenhang van de verschillende onderdelen van de propedeutische fase, en in relatie tot het onderwijsprogramma voor het vervolg van de bacheloropleiding en in de masteropleiding.
  2. Het (op aanvangsniveau) realiseren van de volgende vaardigheden: • Het vergaren van relevante informatie over een specifiek thema, inclusief het gebruik van bibliotheekhulpmiddelen; • Het vervullen van individuele deeltaken in een samenwerkingsverband; • Het (op aanvangsniveau) bevorderen van voor wetenschappelijke vorming relevante attituden, zoals: verwondering en nieuwsgierigheid, bereidheid tot twijfel, inspanning en doorzettingsvermogen, oog voor maatschappelijke consequenties en bereidheid tot samenwerking.

Beschrijving Practicum Proefpersonen

Het leren doen van wetenschappelijk onderzoek is één van de pijlers van de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen. Verschillende studieonderdelen worden hieraan gewijd: - Onderzoekspracticum 1 - Praktische data-analyse met SPSS (beide in de propedeutische fase) - Onderzoekspracticum 2 - Methoden van kwalitatief onderzoek - Oefenonderzoek (tweede jaar) - Het Bachelorproject (derde jaar).

Om een oordeel te kunnen vellen over de waarde van de resultaten van (andermans) empirisch onderzoek en over de ethische aspecten ervan, is het nuttig zelf te ervaren hoe het is om onderwerp van onderzoek te zijn. Daarom nemen eerstejaars studenten verplicht deel aan onderzoek dat bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen of het Instituut Psychologie wordt verricht; niet als onderzoeker maar als onderzochte. Tijdens de propedeutische fase fungeren studenten als proefpersoon of respondent in een pedagogisch of psychologisch onderzoek.

Deelname wordt geregistreerd via het Proefpersonenwervingssysteem waarover nog geïnformeerd wordt. Binnen het Tutoraat wordt aangegeven vanaf wanneer aanmelden mogelijk is. Studenten bepalen zelf aan welke onderzoeken zij willen deelnemen. In totaal dient de student voor 16 credits aan onderzoek te participeren. Wie vanwege bijvoorbeeld gewetensbezwaren niet wil deelnemen, dient een verzoek te richten aan de Examencommissie. De Examencommissie bepaalt ook of er vervangende opdrachten gemaakt moeten worden.
Alle studenten schrijven een verslag over hun ervaringen als deelnemer aan onderzoek.

Aanmelden voor deelname aan onderzoeken is verplicht en verloopt uitsluitend via een digitaal systeem SONA waarover de student aan het begin van het studiejaar geïnformeerd wordt. Eerstejaarsstudenten krijgen automatisch een account voor dit systeem.

Mentoraat

De Tutoraatsbijeenkomsten worden begeleid door een docent. Een deel van de bijeenkomsten zullen echter worden begeleid door een ouderejaars student, een mentor. Tijdens deze mentoraatsbijeenkomsten ligt de nadruk op het sociale aspect van de studie.

De mentor helpt je snel je weg te vinden in het Instituut Pedagogische Wetenschappen en in de studie. Natuurlijk hebben je tutor (een docent) en je mentor (een student) veel contact met elkaar.

Rooster

Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.

Onderwijsvorm

Alle eerstejaars studenten worden ingedeeld in tutorgroepen van ongeveer vijftien studenten die begeleid worden door een tutor. Na de eerste tutorbijeenkomst kan op verzoek van de student of de tutor een kennismakingsgesprek plaatsvinden, waarin bijzondere omstandigheden die van invloed op de studie kunnen zijn besproken worden. Van dit gesprek wordt een vertrouwelijk verslag gemaakt dat in het dossier van de desbetreffende student(e) wordt opgenomen.

In het eerste semester zijn er eenmaal in de week bijeenkomsten. In het tweede semester zijn er minder bijeenkomsten. De bijeenkomsten van het tweede semester staan voor een belangrijk deel in het teken van ethische aspecten van wetenschappelijk handelen (en sluiten nauw aan op het studieonderdeel Inleiding in de praktische filosofie).

De tutorial ‘Bibliotheekgebruik én de online cursus ‘Literatuur vinden’ alsmede het onderdeel ‘taalvaardigheid Nederlands’ (eerste semester) zijn verplichte onderdelen van het Tutoraat. Ook het Practicum proefpersonen valt onder het Tutoraat.

In de tweede week van het studiejaar dient elke eerstejaarsstudent deel te nemen aan de toets Nederlandse taalvaardigheid. Indien men voor deze toets geen voldoende haalt, moet men het zelfstudiepakket ‘schrijfhulp’ uitvoeren.

De eerstejaars studenten krijgen de groepsindeling thuis gestuurd (indien men zich tijdig heeft aangemeld bij de opleiding). De zalen en tijden van de verschillende tutorgroepen staan in het rooster op de website vermeld.

Let op: het Tutoraat moet verplicht tijdens het eerste jaar van inschrijving gevolgd worden. Voor het onderwijsonderdeel Tutoraat wordt geen vrijstelling verleend.

Toetsing

Studenten ontvangen, indien men voldaan heeft aan alle voorwaarden, de studiepunten na afloop van het tweede semester. Die eisen zijn:

    •   Een voldoende beoordeling van alle opdrachten en een actieve deelname aan het Tutoraat. Alle bijeenkomsten van het Tutoraat zijn verplicht; bij afwezigheid met een geldige reden, ter beoordeling van de tutor en na overleg met de coördinator, dient altijd een vervangende opdracht gemaakt te worden. Vakantie geldt niet als geldige reden;
    •   Eveneens dient men de tutorial (en toets) ‘Bibliotheekgebruik’ én de online cursus ‘Literatuur vinden’ met een voldoende afgesloten te hebben en dient men de taaltoets met een voldoende te hebben afgesloten (bij onvoldoende resultaat dient de zelfstudiemodule ‘Schrijfhulp’ geheel uitgevoerd te zijn).
    •   Voor het Practicum proefpersonen geldt: voor 16 credits geregistreerd als proefpersoon aan onderzoek te hebben deelgenomen én een voldoende beoordeling voor het verslag hebben behaald. Inleverdatum verslag proefpersonen via Turnitin: maandag 9 mei 2022 vóór 23.59 uur. Het verslag moet ook geprint ingeleverd worden (uiterlijk op dinsdag 10 mei 2022).

Brightspace

Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.

Literatuur

Werkboek Propedeuse Tutoraat Pedagogische Wetenschappen 2021-2022. (Te bestellen via: De reader webshop).

Contact

Coördinator is drs. A.W.M. Duijx. De heer Duijx heeft tijdens het eerste semester spreekuur op maandag van 10.00 – 15.00 uur.