Prospectus

nl en

Napoleon, Europe and the Colonies

Course
2022-2023

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Vanaf 1799 heeft Napoleon Bonaparte, eerst als consul, en na 1804 als keizer, grote invloed uitgeoefend op de staat, de maatschappij en de cultuur in Europa en de koloniën. Napoleon is een zeer intrigerende figuur. Zijn tijdgenoten en generaties historici hebben gedebatteerd over zijn persoonlijkheid, zijn ambities en zijn betekenis. Er zijn bibliotheken volgeschreven over Napoleon en hij is hierbij afwisselend geportretteerd als een held, als een tiran, als een gevallen Prometheus, als een militair genie en als een ordinaire usurpator die toevallig lange tijd het geluk aan zijn zijde heeft gehad. Hoe dan ook is zijn invloed enorm geweest.

In deze cursus bestuderen we de invloed van de Napoleontische jaren via de recente internationale historiografie en aan de hand van primair bronmateriaal. We richten ons op de invloed op bestuur en politieke ordening, op processen van natie-en identiteitsvorming en op oorlogsvoering die zowel in Europa als in de overzeese gebieden diepe sporen nalieten. Op deze manier wordt het ‘spinnenweb van de Napoleontische macht’ (de typering is afkomstig van de historicus Michael Broers) langzaam in kaart gebracht. Hierbij is er ook aandacht voor verschillen en nuances tussen Europese landen onderling, de lokale pluriformiteit in reactie op de uniformisering vanuit het keizerrijk en wordt het traditionele beeld van Franse ‘veroveraars’ tegenover ‘veroverderden’ genuanceerd. Ook zal er expliciet aandacht zijn voor de grote veranderingen in de koloniale rijken tijdens de napoleontische jaren. Hierdoor krijgen we zicht op de enorme gelaagdheid van de napoleontische archieven en leren we omgaan met verschillende soorten primair bronmateriaal.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  • 1) een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.

  • 2) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.

  • 4) bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.

  • 5) bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.

  • 6) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 7) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, met speciale aandacht;

  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.

  • 8) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 9) leert op kritische wijze primaire bronnen uit het ‘napoleontische archief’ te analyseren;

  • 10) verwerft inzicht in recente internationale historiografische debatten over de invloed van Napoleon in Europa en de koloniale rijken

  • 11) weet door middel van een analyse van bronnen een eigen standpunt in te nemen in deze debatten

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 7-11

  • Entreetoets
    getoetste leerdoelen: 7, 10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 7-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 7-11

Weging

  • Werkstuk: 70 %

  • Entreetoets: 10%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Er hoeft geen literatuur van tevoren te worden bestudeerd. Het literatuuroverzicht hieronder zal tijdens de colleges aan bod komen en ook dienen als basis voor de entree- toets in week 3. Meer details hierover volgen tijdens de eerste bijeenkomst en via Brightspace. De te bestuderen literatuur per week staat in het weekschema (zie Brightspace).

  • M. Broers, Europe under Napoleon, 1799-1815 (Londen and New York 1996).

  • A. Mikaberidze, The Napoleonic Wars. A Global History (Oxford University Press 2020).

  • M. van der Burg, Napoleonic Governance in the Netherlands and Northwest Germany Conquest, Incorporation, and Integration (2021).

  • M. Rowe (ed.) Collaboration and resistance in Napoleonic Europe. State formation in an age of upheaval, c.1800-1815 (Basingstoke; New York 2003).

  • S. Woolf, Napoleon’s integration of Europe (London and New York 1991).

  • M. Broers, P. Hicks en A. Guimerá, (eds.), The Napoleonic empire and the new European political culture (Basingstoke and New York 2012).

  • J. Joor, De adelaar en het lam. Onrust, opruiing en onwilligheid in Nederland ten tijde van het Koninkrijk
    Holland en de inlijving bij het Franse Keizerrijk (1806-1813)
    (Amsterdam 2000)

  • L. Jensen, Verzet tegen Napoleon (Nijmegen 2013).

  • B. Verheijen, Nederland onder Napoleon. Partijstrijd en natievorming, 1801-1813 (Nijmegen 2017).

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Niet van toepassing.