Prospectus

nl en

Court Politics in Early Modern Asia: Local and External Perspectives

Course
2022-2023

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

Vroegmodern Azië (c. 1500-1800) kende een grote verscheidenheid aan staten, variërend van enorme keizerrijken tot kleine prinsdommen. In al deze rijken vormden koninklijke hoven de belangrijkste concentratie van macht. De vraag is echter bij wie macht eigenlijk berustte en hoe die macht zich manifesteerde. Waren formele heersers altijd het machtigst of konden dit ook andere individuen of collectieven zijn? En waar bleek dat uit?

Voor onderzoek naar machtsverhoudingen aan vroegmoderne Aziatische hoven, zijn er zowel lokale, Aziatische bronnen (hofkronieken, politieke beschouwingen, administratie) als materiaal van externe, westerse partijen die actief waren in Azië (compagniearchieven, reisverslagen, rapporten van missionarissen). Op basis van deze verschillende bronnen hebben historici vaak uiteenlopende conclusies getrokken over Aziatische hofpolitiek. Zo zijn vorsten getypeerd als sterke en rechtvaardige beschermers, oriëntaalse despoten of zwakkelingen gedomineerd door anderen.

In dit college zoeken en beschouwen we literatuur en bronnenuitgaven over hofpolitiek in een aantal vroegmoderne Aziatische staten, bijvoorbeeld de Ottomanen, Perzië, de Mughals, Malabar, Siam, China en Japan, of (op verzoek) andere rijken. We letten daarbij onder meer op de rollen van dynastieën, hovelingen en ceremonieel. Door vergelijkingen, enerzijds tussen de verschillende hoven en anderzijds tussen lokale en externe perspectieven, proberen we inzicht te krijgen in de variëteit van hofpolitiek in vroegmodern Azië, en na te gaan hoe het diverse bronnenmateriaal de historiografie heeft beïnvloed.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  • 1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;

  • 2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;

  • 4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 5) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties; in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.

  • 7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen; in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 8) heeft kennis opgedaan over aspecten van hofpolitiek in vroegmodern Azië in het algemeen en aan één hof in het bijzonder.

  • 9) heeft kennis opgedaan over de verschillende soorten bronnen (lokaal en extern) die bestaan voor hofpolitiek in vroegmodern Azië.

  • 10) heeft kennis opgedaan over de uiteenlopende historiografie van hofpolitiek in vroegmodern Azië en hoe deze beïnvloed is door de verschillende soorten bronnen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent (maximaal twee keer) dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-10

  • Mondelinge presentatie 1
    getoetste leerdoelen: 1, 3-4, 6-10

  • Mondelinge presentatie 2
    getoetste leerdoelen: 1, 3-4, 6-10

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5-10

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Mondelinge presentatie 1: 10%

  • Mondelinge presentatie 2: 10%

  • Participatie: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met als aanvullende eisen dat het werkstuk voldoende is en alle presentaties worden gegeven.

Deadlines

Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Voorlopige selectie:

  • Piet Emmer & Jos Gommans, Rijk aan de rand van de wereld. De geschiedenis van Nederland overzee 1600-1800 (Amsterdam 2012).

  • Maaike van Berkel & Jeroen Duindam eds., Prince, Pen, and Sword. Eurasian Perspectives (Leiden 2018), pp. 1-128.

  • Lennart Bes, The Heirs of Vijayanagara. Court Politics in Early Modern South India (Leiden 2022).

  • W.Ph. Coolhaas e.a. eds., Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heren XVII der VOC (Den Haag 1960-2007).

  • H.T. Colenbrander e.a. eds., Dagh-register gehouden int Casteel Batavia vant passerende daer ter plaetse als over geheel Nederlandts-India anno ... [1624-82] (Batavia/Den Haag 1887-1931).

Verdere literatuur wordt tijdens het college bekend gemaakt en hangt af van het gekozen hof en thema. Er hoeft voor het eerste college niets bestudeerd te worden.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

geen