Prospectus

nl en

The Gears of the Republic. Politics, Representation and the Organization of the Batavian Democracy

Course
2022-2023

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

In de afgelopen decennia zijn historici gaan benadrukken dat de Bataafse Republiek (1795-1805) veel meer was dan slechts een vazalstaat van het revolutionaire Frankrijk. De Bataven hadden juist veel ruimte om zelf invulling te geven aan het nieuwe politieke systeem. In de Bataafse Republiek werd er dan ook druk gefilosofeerd over en geëxperimenteerd met nieuwe vormen van politiek. Zij legden zo de basis voor de moderne politiek in Nederland . Vooralsnog hebben historici zich met name gericht op de revolutionaire eerste jaren (1795-1798) van de Bataafse Republiek, maar aan het daadwerkelijke functioneren van de Bataafse politiek in de daaropvolgende jaren is bijzonder weinig aandacht besteed. Hoe werkte de eerste Nederlandse grondwet in de praktijk? Wat gebeurde er allemaal in het eerste democratisch verkozen parlement? Hoe functioneerden het tweekamerstelsel en de rechtsstaat? Welke rol speelden ‘gewone’ burgers in de politiek? Welke politieke debatten werden binnen en buiten het parlement gevoerd? Met behulp van parlementaire notulen, rekesten, kranten en andere bronnen gaan we in deze werkgroep dit historisch terra incognita in kaart brengen.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  • 1) een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.

  • 2) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.

  • 4) bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.

  • 5) bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.

  • 6) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 7) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, meer specifiek:
    bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.

  • 8) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis, met speciale aandacht voor de archieven van de Bataafse Republiek (Nationaal Archief, Den Haag).

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 9) leert hoe archieven georganiseerd zijn en te raadplegen zijn;

  • 10) zelfstandig een weg te vinden in de bestuurlijke archieven van de Bataafse Republiek;

  • 11) achttiende-eeuwse handgeschreven bronnen lezen;

  • 12) op basis van primaire bronnen en secundaire literatuur nieuw onderzoek op te zetten en uit te voeren (probleem- of brongestuurd onderzoek);

  • 13) primaire bronnen te gebruiken om tot nieuwe wetenschappelijke inzichten te komen;

  • 14) doet kennis op van de politiek en de politieke instellingen van de Bataafse Republiek.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 7-14

  • Opdracht 1 Reconstructie parlementair debat
    getoetste leerdoelen: 7, 8, 12-14

  • Opdracht 2 Reconstructie politieke loopbaan
    getoetste leerdoelen: 7, 8, 12-14

  • Opdracht 3 Eindwerkstuk
    getoetste leerdoelen: 7-14

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 10%

  • Opdracht 1: 10%

  • Opdracht 2: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn en gebaseerd op primaire bronnen.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

Wordt later bekend gemaakt.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Niet van toepassing.