Prospectus

nl en

Tota Italia? Unity and Diversity in Roman Republican Italy (340 BCE-88 BCE)

Course
2022-2023

Toegangseisen

  • Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

  • Voor ONOS-studenten: propedeusecollege Oude Geschiedenis en Seminar ONOS (1e jaar) behaald.

Beschrijving

Tussen 340 v.Chr. en 275 v. Chr. verwierf Rome zich een hegemoniale positie in Italië. Welke middelen werden hiervoor gebruikt, hoe functioneerde het Romeinse systeem van bondgenootschappen en welke effecten had de Romeinse overheersing op de lange termijn op de betrokken samenlevingen?
De deelnemers aan het college kunnen ofwel een gebiedsoverstijgend thema kiezen (kolonisatie, militaire samenwerking etc.) ofwel een bepaald gebied voor hun rekening nemen (bijv. Etrurië, Umbrië, Lucanië, Apulië, Samnium of Gallia Cisalpina).
Een fel omstreden kwestie is in hoeverre Italië in het bestudeerde tijdvak werd ‘geromaniseerd’ – zelfs de bruikbaarheid van deze term staat ter discussie. Een andere belangrijke vraag is hoe het uitbreken van de Bondgenotenoorlog (91-88 v.Chr.) moet worden verklaard.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  • 1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;

  • 2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;

  • 4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 5) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.

  • 7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 8) heeft verdiepte kennis van de geschiedenis van Italië in het tijdvak 338 v.Chr-88 v. Chr.; vermogen om standpunten van verschillende auteurs (mede op basis van het primaire bronnenmateriaal) kritisch tegen elkaar af te wegen.

  • 9) is beter in staat om standpunten van verschillende auteurs (mede op basis van vertaald of niet-vertaald primair bronnenmateriaal) kritisch tegen elkaar af te wegen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-9

  • Mondelinge presentatie
    *getoetste leerdoelen: 3-4, 8

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 4d, 5

  • Opdracht 1 (korte paper over hoofdstukken van David en Mouritsen):
    getoetste leerdoelen: 6-8

  • Opdracht 2 (presentatie evan enkele primaire bronnen:
    getoetste leerdoelen: 6-8

  • Opdracht 3 (becommentariëren half-voltooide werkstukken mede-studneten):
    getoetste leerdoelen: 4d, 6-8

Weging

  • Werkstuk: 75

  • Mondelinge presentatie: 5

  • Opdracht 1: 5

  • Opdracht 2: 5

  • Opdracht 3: 10

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

  • N. Rosenstein & R. Morstein-Marx (eds), A Companion to the Roman Republic (Oxford 2007).

  • H. Mouritsen, Italian Unification (London 1998).

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

geen