Toegangseisen
Studenten van de BA Opleiding Franse taal en cultuur (2e- en 3e-jaars) worden zonder meer toegelaten. Studenten van andere opleidingen: toelating in overleg met de docent. Qua Frans moeten studenten van andere opleidingen minimaal een uitstekende luister- en leesvaardigheid hebben; het paper kan eventueel in het Nederlands geschreven worden.
Beschrijving
Depuis le début de la crise du COVID-19, La Peste de Camus est revenue en tête des listes de lecture dans les journaux. C’est un des nombreux exemples de la brûlante actualité de l’œuvre de Camus, qui reste une des plus lues de la littérature d’après-guerre. Dans ce cours, nous étudierons d’abord les trois grands romans de Camus: L’étranger, La Peste et La Chute. D’abord lus comme l’expression de la philosophie de l’absurde et de l’humanisme de l’auteur, ces romans ont pris une autre dimension au 21e siècle. Aujourd’hui, Camus n’est plus uniquement considéré comme un grand écrivain francais, mais aussi comme un écrivain pied-noir, né et formé en Algérie, et qui occupe une place spéciale – et controversée – dans le débat sur la mémoire du colonialisme et de la guerre d’indépendance, en France et au Maghreb. Les romans de Camus seront donc lus dans le contexte de leur réception, dont nous étudierons l’histoire et les enjeux. En effet, depuis une vingtaine d’années, Camus a connu une grande faveur auprès de plusieurs écrivains algériens francophones, qui lui ont rendu hommage dans leurs œuvres: La disparition de la langue francaise d’Assia Djebar est un récit truffé de correspondances avec les textes de Camus; Kamel Daoud, dans Meursault contre-enquête, réécrit L’étranger du point de vue du frère de l’Arabe anonyme assassiné par le héros sur une plage algérienne.
Leerdoelen
Grondig inzicht in de bestudeerde primaire teksten en in staat zijn deze thematisch, contextueel en literair-technisch te analyseren;
Inzicht in de receptiegeschiedenis van het oeuvre van Camus en in de debatten rond zijn oeuvre in het postcoloniale tijdperk;
Kennis van een aantal items van de secundaire literatuur over Camus;
In staat zijn een eigen onderzoek over een deelonderwerp op te zetten en daarvan verslag te doen, mondeling en schriftelijk.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Actieve deelname colleges en inleveren kleine huiswerkopdrachten
Mondelinge presentatie
Paper
Weging
Actieve deelname colleges en inleveren kleine huiswerkopdrachten: 20%
Mondelinge presentatie: 20%
Paper: 60%.
Het eindcijfer komt tot stand door bepaling van het gewogen gemiddelde, met dien verstande dat het cijfer van het paper minimaal een 5,5 dient te zijn.
Herkansing
Alleen het paper kan herkanst worden.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Albert Camus:
L’étranger (Gallimard Folio, 2008)
La Peste (Gallimard Folio, 2010)
La chute (Gallimard Folio, 2006)
Assia Djebar: La disparition de la langue francaise (Le Livre de Poche, 2006)
Kamel Daoud: Meursault, contre-enquête (Actes Sud, 2013)
Attention, les romans de Camus sont à acheter obligatoirement dans l’édition Gallimard Folio. Les éditions numériques ne seront pas admises.
A lire avant le début des cours: La Peste.
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht. Algemene informatie over uSis vind je op de website.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc.: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
Niet van toepassing.