Beschrijving
In het Practicum wetenschappelijk schrijven staat het ontwikkelen van de academische schrijfvaardigheid centraal. De studenten maken hiertoe lees- en schrijfopdrachten en schrijven op basis van die opdrachten een korte wetenschappelijke tekst waarin inzichten en onderzoek uit de pedagogische wetenschappen tot een coherent geheel verwerkt worden. De tekst heeft een duidelijke centrale vraag en een genuanceerd en onderbouwd antwoord, is logisch gestructureerd, geschreven in academische schrijfstijl en voldoet aan de wetenschappelijke conventies.
Leerdoelen
Kritisch leren lezen van een aantal wetenschappelijke artikelen over actueel empirisch pedagogisch onderzoek;
Op basis van de kritische lezing een centrale vraag voor je tekst leren formuleren;
Leren om argumentatie af te wegen en tot een onderbouwd antwoord op je vraag te komen;
Een goed gestructureerde, helder geformuleerde wetenschappelijke tekst leren schrijven waarin je je centrale vraag beantwoordt op basis van de aangevoerde argumentatie;
Aan de hand van gerichte feedbackmodellen leren om feedback te geven en gekregen feedback op de eigen tekst te verwerken.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Tijdens een hoorcollege wordt de theorie van het schrijfproces uitgelegd en worden de portfolio-opdrachten behandeld. Tijdens werkgroepbijeenkomsten wordt aan de hand van opdrachten stap voor stap gewerkt aan het schrijven van een eigen paper.
Voor de werkgroepbijeenkomsten van dit vak geldt een aanwezigheidsplicht. Er mag maximaal één bijeenkomst gemist worden. Afwezigheid moet vooraf per mail gemeld worden bij de werkgroepdocent. Ter vervanging van de gemiste bijeenkomst moet de student een vervangende opdracht inleveren. Als meer dan één bijeenkomst wordt gemist, kunnen de leerdoelen van het vak niet behaald worden. Dat betekent dat het vak in het lopende academisch jaar niet met een voldoende afgesloten kan worden. De student moet het vak in het volgende academisch jaar opnieuw volgen.
Toetsing
Een portfolio, bestaande uit tussentijdse opdrachten en een paper. De opdrachten en de paper moeten binnen de daarvoor gegeven deadlines ingeleverd worden.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Jungslager, F. en Maljaars, W. (2023). Kritisch denken en schrijven. Van onderzoeksvraag naar wetenschappelijke tekst. Coutinho. Let op: gebruik de tweede druk.
Tijdens de cursus verstrekte artikelen.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
LET OP: Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap. Hierbij geldt de uitzondering dat eerstejaars studenten van de Bachelor Pedagogische Wetenschappen en de Academische Pabo automatisch worden ingeschreven voor alle hoor- en werkcolleges, voor de Brightspacemodules en voor de eerste tentamengelegenheden van deze vakken.
Tentamens
Eerstejaars studenten worden automatisch ingeschreven voor de eerste tentamengelegenheid. LET OP: Mocht je een vak onverhoopt niet bij de eerste tentamengelegenheid hebben gehaald, dan moet je je wel zelf inschrijven voor de herkansing van dat vak via Mystudymap. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder inschrijving in My Studymap kun je helaas niet deelnemen aan een hertentamen.
Hogerejaarsstudenten moeten zich uiterlijk 10 kalenderdagen voor de tentamendatum inschrijven voor het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
Contact
Coördinator van het vak is F.S. Jungslager.