Toegangseisen
Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2).
Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.
Beschrijving
Vraag jij je ook wel eens af hoe het komt dat een laag inkomen, een woonadres, een achternaam of een specifiek lichaam de toegang tot onderwijs, arbeidsmarkt, gezondheidsvoorzieningen of een partner negatief kan beïnvloeden? En, vind je het soms ook lastig om goed uit te leggen hoe een sociaal fenomeen uit het verleden doorwerkt in het heden met negatieve gevolgen? Of hoe het komt dat leden van een kwetsbare gemeenschap, ondanks hun eigen ervaringen met discriminatie, ook anderen onrechtvaardig kunnen behandelen? Maakt het uit welk concept van racisme je gebruikt om de ervaringen van bepaalde groepen in Nederland beter te begrijpen?
In dit vak krijg je verschillende theoretische kaders en daarbij behorende concepten aangeboden en leer je onrecht te ontrafelen. In dit vak bestudeer je de rol die taal en representaties spelen in het verklaren van onrecht; de mate waarin publieke instellingen en beleid bedoeld en onbedoeld bijdragen aan structurele ongelijkheid; je leert kritisch nadenken over de relaties tussen het heden en het verleden en over interacties tussen kwetsbare groepen; je bespreekt met de docent en medestudenten kansen en blinde vlekken van je ‘thuisdiscipline’ in het verklaren van onrecht.
Dit vak is in de eerste plaats ontwikkeld voor beginners, maar biedt ook ruimte voor wat meer ervaren studenten die zich willen verdiepen in aspecten van onrechtvaardigheidsmechanismen.
In de werkgroepen verken je de aangeboden theorie verder met empirische voorbeelden uit de Nederlandse context (Den Haag in het bijzonder) zonder de mondiale dimensie uit het oog te verliezen. De focus op Haagse en nationale voorbeelden in de werkgroepen is tenminste tweeledig: (1) mogelijkheden/beperkingen van een internationale theorie beschouwen binnen een lokale/Nederlands context; (2) samenwerkend leren met medestudenten en voorbereiden op eindopdrachten.
NB: Bij minorvak 1 “Sociale Diversiteit in Nederland” ligt de nadruk op een algemene historische en sociologische kennismaking met sociale diversiteit in Nederland. Bij minorvak 2 “Hoe ontrafel je onrecht?” richten we ons op specifieke theorieën die onrecht en ongelijkheid verklaren.
Leerdoelen
Aan het einde van de cursus:
1. Begrijp je een aantal wetenschapsfilosofische sleutelbegrippen en weet je deze toe te passen op wetenschappelijke publicaties en publieke debatten over sociale ongelijkheid en onrecht;
2. Ken je verschillende theorieën die betrekking hebben op onrechtvaardigheid en heb je de vaardigheid verworven om deze evaluerend te lezen;
3. Ben je in staat om in samenwerking met medestudenten mondeling en schriftelijk standpunten/concepten m.b.t. onrechtvaardigheidsmechanismen te verkennen en te verhelderen met relevante empirische voorbeelden;
4. Ben je in staat om mogelijkheden/beperkingen van je eigen wetenschappelijke vorming te evalueren in relatie tot het begrijpen van onrecht in de samenleving.
De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoel 1, 2, 3 en 5 uit het programma: Na het succesvol afronden van de minor: (1) Ben je in staat de belangrijkste theorieën, onderzoeksmethodieken en maatschappelijke stromingen rondom sociale rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken in beleid en praktijk; (2) Ben je in staat de complexiteit van factoren die ongelijkheid bepalen, in het verleden, nu en de toekomst, te verwoorden en te contextualiseren; (3) Kun je de complexiteit van de discussies rond sociale rechtvaardigheid uitleggen en een onderbouwde bijdrage leveren aan het debat hierover; (5) Kun je reflecteren op je eigen achtergrond en de invloed daarvan op jouw maatschappelijke positie ten opzichte van die van anderen.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
Een hoorcollege van 2 uur per week.
Werkgroepen (2 uur per week):
De ene week onder begeleiding van een docent (verplichte aanwezigheid);
De andere week zelfstandig werken aan individuele of groepsopdrachten.
Eén werkgroep mag worden gemist. Indien je niet aanwezig kunt zijn bij een werkgroepbijeenkomst, dien je een vervangende opdracht te maken. Afwezigheid tijdens twee of meer werkgroepbijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.
Toetsing en weging
Infographic poster (groepsopdracht) - 50%
Individuele, schriftelijke reflectie - 50%
Bijdrage aan de discussies die in de werkgroepenentraal staan, schriftelijk of mondeling - pass/fail
De infographic poster en de individuele reflectie moeten met een 5.5 of hoger worden afgesloten. Alle onderdelen kunnen herkanst worden.
Te laat inleveren van de opdracht: 0.5 punten aftrek per dag. Na 7 dagen wordt een opdracht niet meer nagekeken.
In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.
Literatuurlijst
Wordt aangekondigd op BrightSpace
Inschrijven
Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.
Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.
Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.
Contact
Joseph Jordan j.d.jordan@luc.leidenuniv.nl