Toegangseisen
Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2).
Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.
Beschrijving
“Geef studenten iets te doen (..), en het doen is van dien aard dat het tot denken aanzet waardoor leren vanzelf tot stand komt.” (John Dewey, 1916). Leren door doen en ervaren is een belangrijk onderwijsprincipe dat bij uitstek relevant is voor een programma dat gericht is op het beter begrijpen van de samenleving.
Tijdens de werkgroepen van het vak Sociale vraagstukken in de praktijk – Deel 1 maak je concreet, actief en diepgaand kennis met een of enkele organisaties die op sociaal-maatschappelijk vlak actief zijn in Nederland (denk aan organisaties die zich hard maken tegen armoede of activiteiten organiseren voor kwetsbare doelgroepen). In groepjes voer je praktijkgericht onderzoek uit naar de achtergrond en praktijk van de organisatie of een specifiek onderdeel daarvan. Meekijken en helpen in de organisatie is daar integraal onderdeel van. Daarnaast word je begeleid in het reflecteren op je eigen positionaliteit in relatie tot de doelgroep en het werk van de organisatie.
In het college van dit vak besteden we in de eerste plaats aandacht aan het kernconcept van de minor, sociale rechtvaardigheid, en de belangrijkste theorieën. Daarnaast krijg je meer inzicht in verschillende theoretische kaders over vrijwilligerswerk en empirisch onderzoek naar de impact van dit type werk. Daarbij besteden we specifiek aandacht aan de verschillende vormen, omvang en rol van vrijwilligerswerk in de Nederlandse context.
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus:
1. Heb je een beeld van de verschillende vormen, omvang en rol van vrijwilligerswerk rond sociale rechtvaardigheid in de Nederlandse context;
2. Heb je begrip van theorieën over vrijwilligerswerk;
3. Heb je kennis over empirisch onderzoek naar de impact en rol van vrijwilligerswerk;
4. Heb je zowel praktisch als maatschappelijk inzicht in de rol en het functioneren van een specifiek domein binnen vrijwilligerswerk in Nederland.
De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoel 1, 4 en 5 uit het programma: Na het succesvol afronden van de minor: (1) Ben je in staat de belangrijkste theorieën, onderzoeksmethodieken en maatschappelijke stromingen rondom sociale rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken in beleid en praktijk; (4) Heb je inzicht in het maatschappelijke veld van vrijwilligerswerk en activisme rond maatschappelijke vraagstukken met betrekking tot sociale rechtvaardigheid; (5) Kun je reflecteren op je eigen achtergrond en de invloed daarvan op jouw maatschappelijke positie ten opzichte van die van anderen.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
Een hoorcollege van 2 uur per week, verzorgd door een docent van de Universiteit Leiden.
Werkgroepen onder leiding van een docent van de Universiteit Leiden en/of gastdocent uit de praktijk (2 uur per week):
De ene week onder begeleiding van een docent (verplichte aanwezigheid);
De andere week zelfstandig werken aan individuele of groepsopdrachten.
Eén werkgroep mag worden gemist. Indien je niet aanwezig kunt zijn bij een werkgroepbijeenkomst, dien je een vervangende opdracht te maken. Afwezigheid tijdens twee of meer werkgroepbijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.
Toetsing en weging
Positionality statement - pass/fail
Schriftelijke opdracht - 100%
De schriftelijke opdracht moet met een 5.5 of hoger worden afgesloten. Beide onderdelen kunnen herkanst worden.
Te laat inleveren van de opdracht: 0.5 punten aftrek per dag. Na 7 dagen wordt een opdracht niet meer nagekeken.
In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.
NB: aan het begin van de minor schrijven studenten in het kader van het vak Sociale Vraagstukken in de praktijk - deel 1 een eerste en voorlopige versie van hun positionality statement. Aan het eind van de minor, in het kader van het huidige vak, herzien studenten deze statement, vulen deze verder aan en voorzien ze de statement van theoretische onderbouwing.
Indien een student het vak Socialisatie: wij, zij en de samenleving niet volgt, dient de student wel de eerste en voorlopige versie van het positionality statement voor het huidige vak aan te leveren.
Literatuurlijst
Wordt aangekondigd op BrightSpace
Inschrijven
Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.
Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.
Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.
Contact
Lotte van der Pol l.d.van.der.pol@luc.leidenuniv.nl