Prospectus

nl en

Woke in the polder

Course
2024-2025

Toegangseisen

Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2).

Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.

Beschrijving

De term woke komt van de Engelse term woken (wakker geworden) en werd oorspronkelijk gebruikt door Afro-Amerikanen die daarmee wezen op een bewustzijn van racisme in de samenleving. Tegenwoordig verwijst de term naar een bewustzijn van alle vormen van sociaal onrecht in de samenleving. Het woord woke is ook in Nederland ingeburgerd en wordt geassocieerd met activisme vanuit links-politieke hoek rond thema’s zoals seksisme, racisme en homofobie met als doel een rechtvaardigere samenleving. Vanuit andere ideologische hoeken heeft het woord een negatieve lading en wordt het gezien als bedreiging van de vrijheid van meningsuiting en de oorzaak van ‘cancel culture’. In de Nederlandse media wordt wel gesproken van polarisatie in de samenleving als het gaat om de thema’s waarmee woke geassocieerd wordt. De extreme posities die in dit maatschappelijk debat worden ingenomen krijgen doorgaans ook meer aandacht dan de gematigde geluiden. Daarnaast is er een grote kloof tussen groepen in het type informatie waar ze aan worden blootgesteld, omdat mensen niet zelden in een informatiebubbel zitten. Dit leidt nogal eens tot karikaturisering van groepen en meningen waardoor desinformatie en oversimplificatie op de loer liggen.

In dit vak wordt de ontstaansgeschiedenis van de wokebeweging bestudeerd en gaat de docent in gesprek met gasten van verschillende politieke kleuren over woke in verschillende Nederlandse contexten (zoals de universiteit en de media), met veel ruimte voor debat met studenten. Het doel is om je kennis te laten maken met álle argumenten en standpunten, en inzicht te geven in de reikwijdte van het debat op basis van verdieping in plaats van oppervlakkige click bait. Er is in de debatten géén ruimte voor belediging. De gasten worden uitgekozen op hun vermogen respectvol en open te kunnen discussiëren. Studenten worden uitgedaagd om de validiteit van verschillende argumentaties te beoordelen.

Leerdoelen

Aan het einde van deze cursus:
1. Heb je kennis over de achtergrond van de wokebeweging;
2. Heb je kennis over theorieën over activisme en polarisatie in de samenleving;
3. Ben je in staat argumenten met betrekking tot relevante thema’s in discussies over woke vanuit verschillende perspectieven beschrijven;
4. Ben je in staat de validiteit van argumenten met betrekking tot relevante thema’s in discussies over woke te beoordelen op formele kenmerken;
5. Kun je een constructieve inhoudelijke bijdrage leveren aan discussies over woke.

De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoelen 2, 3 en 4 uit het programma. Na het succesvol afronden van de minor: (2) Ben je in staat de complexiteit van factoren die ongelijkheid bepalen, in het verleden, nu en de toekomst, te verwoorden en te contextualiseren; (3) Kun je de complexiteit van de discussies rond sociale rechtvaardigheid uitleggen en een onderbouwde bijdrage leveren aan het debat hierover; (4) Heb je inzicht in het maatschappelijke veld van vrijwilligerswerk en activisme rond maatschappelijke vraagstukken met betrekking tot sociale rechtvaardigheid.

Rooster

Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.

Onderwijsvorm

Een hoorcollege van 3 uur per week, verzorgd door de docent en gasten (verplichte aanwezigheid).

Eén college mag worden gemist. Indien je niet aanwezig kunt zijn bij een college, dien je een vervangende opdracht te maken. Afwezigheid tijdens twee of meer colleges kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.

Toetsing en weging

Tentamen met gesloten en open vragen – 100%
Bijdrage aan de discussies die in de colleges centraal staan, schriftelijk of mondeling - pass/fail

Het schriftelijk tentamen moet met een 5.5 of hoger worden afgerond. Beide onderdelen kunnen herkanst worden.

In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.

Literatuurlijst

Wordt aangekondigd op Brightspace

Inschrijven

Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.

Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.

Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.

Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.

Contact

Judi Mesman j.mesman@luc.leidenuniv.nl

Opmerkingen