Beleid is een van de belangrijkste instrumenten om politieke idealen te verwezenlijken. Beleid kan tot structurele veranderingen leiden (denk aan de invoering van de welfare state); het kan ook het onvermogen van de politiek symboliseren (denk aan Obamacare). Beleid is soms bijzonder effectief (veiligheid op vliegvelden), in andere gevallen helemaal niet (recidive gedetineerden). Waarom is beleid soms effectief en vaak niet? Hoe komt het tot stand? Wie “maakt” beleid? Hoe beïnvloedt de effectiviteit van beleid wat burgers van de overheid vinden?
In deze collegereeks worden theorieën besproken die een (deel)antwoord op deze vraag bieden. We verkennen de levenscyclus van beleid (van agendering tot uitvoering, van evaluatie tot terminering) en we bespreken de vele factoren die van invloed zijn op de effectiviteit van beleid.
Leerdoelen
Doel: 1: De studenten nemen kennis van theorieën op het gebied van beleidsvorming en –uitvoering. Zij begrijpen welke factoren de acceptatie en implementatie van beleid beïnvloeden. Doel: 2: De studenten zijn in staat deze theorieën toe te passen in de analyse van beleidsprocessen in en buiten Nederland.
Onderwijsvormen
Hoorcolleges en werkgroepen
Toetsing
60% eindtentamen (bestaande uit 100% open vragen)
40% werkgroepopdrachten
Het tijdstip en de locatie van inzage en nabespreking zal niet later dan de publicatie van de cijfers worden bekendgemaakt via Brightspace.
Studiemateriaal
Arjen Boin en Martin Lodge: The Politics of Policymaking: An introduction for future policymakers (Sage 2024).
Artikelen; zie syllabus (beschikbaar via Brightspace)