Prospectus

nl en

Democratie in Stad en Dorp; Lokale Democratie in Nederland, Theorie en Praktijk

Course
2024-2025

Ingangseisen

Deelname aan het seminar is alleen toegestaan wanneer de propedeuse is behaald (60 EC).

Beschrijving

Deze collegereeks concentreert zich op de inrichting en het functioneren van het Nederlandse lokale bestuur. Deze bestuurslaag maakt deel uit van het bredere openbaar bestuur, en bekleedt daarbinnen een eigen autonome positie. In de colleges wordt ingegaan op de uitgangspunten van het lokale bestuur, de manier waarop daar in de praktijk invulling aan wordt gegeven en de verhoudingen met andere bestuurslagen.

Leerdoelen

Aan het einde van de cursus hebben studenten de volgende leerdoelen behaald:
1. Verkrijgen van inzicht in de organisatie en het functioneren van de lokale politiek
2. Toepassen van algemene democratietheorieën op het functioneren van de lokale politiek
3. Zich bekwamen in het opstellen van rapportages

Onderwijsvorm

Door middel van wekelijkse discussies en opdrachten worden de binnen dit thema relevante onderwerpen verkend. De studenten worden uitgedaagd om de theorie te toetsen aan de praktijk in een door hun geko-zen gemeente. Hiervoor stellen zij verschillende werkstukken op. De leergang verschaft zo inzicht in de inrichting en werking het Nederlandse lokale bestuur.  

Toetsing en weging

Toetsing Beoordeling Gewicht
1. Werkstuk 1 1-10 13,3%
2. Werkstuk 2 1-10 13,3%
3. Werkstuk 3 1-10 13,3%
4. Afsluitend werkstuk 1-10 60%

Er is een verplichte aanwezigheid voor de hoorcolleges. Studenten worden verwacht de vereiste literatuur te hebben gelezen. De teksten worden behandeld tijdens de colleges.

Literatuurlijst

  • Ostaaijen, J., Lokale democratie doorgelicht, het functioneren van een onbegrepen bestuur. 2022.

  • Linze Schaap, Lokaal Bestuur, 2015.

Registratie:

Zie tab 'Praktische Informatie'

Rooster

Zie 'MyTimetable'

Contact

p.g.castenmiller@fsw.leidenuniv.nl