Prospectus

nl en

Moroccans in the Netherlands: from Guest Worker to Transnational Citizen

Course
2024-2025

Toegangseisen

Voor Geschiedenis studenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

In 1960 telde Nederland slechts drie Marokkanen; inmiddels wonen ruim 420.000 mensen met een Marokkaanse achtergrond in Nederlandse steden en dorpen. In deze collegereeks bestuderen we de Marokkaanse aanwezigheid in Nederland vanuit een historisch perspectief.
Op 14 mei 1969 sloot Nederland een wervingsovereenkomst met Marokko. Enkele duizenden Marokkaanse mannen (en enkele vrouwen) werden aangetrokken voor de Nederlandse industrie. Hoe was deze werving georganiseerd en welke rol speelden beide overheden hierin? De meeste Marokkanen kwamen echter op eigen gelegenheid via informele wegen vanaf het begin van de jaren 1960 naar Nederland. Hoe verging het deze eerste Marokkaanse migranten? We besteden aandacht aan hun leven als gastarbeider en belichten ook hun activiteiten op cultureel, religieus en politiek gebied.
Daarna onderzoeken we de komst van gezinnen en het ontstaan van een Marokkaans leven in Nederland. Hoe verliep het vestigingsproces van Marokkanen en hun (klein)kinderen? Hoe kan worden verklaard dat Marokkanen in Nederland veranderden van stille arbeidskrachten tot een van de meest besproken en geproblematiseerde groepen in de samenleving? En welke verschillen bestaan er tussen Marokkanen in Nederland en die in andere Europese landen?
Daarnaast richten we ons op de verbondenheid van Marokkanen met hun land van herkomst. Welke sociale, economische en politieke banden onderhouden Marokkanen in Nederland met Marokko? Wat zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen hierin? Marokkanen in Nederland worden door de Marokkaanse overheid nog steeds als onderdanen beschouwd. Marokko hecht veel waarde aan zijn banden met Marokkanen in Nederland en elders in Europa. Ook de Nederlandse overheid zag aanvankelijk veel belang in een sterke verbondenheid met Marokko. In dit college bestuderen we de invloed van beide overheden op de mate van verbondenheid met het herkomstland.
Deze collegereeks biedt een historisch en genderperspectief op de Marokkaanse aanwezigheid in Nederland, met aandacht voor hun migratie- en vestigingsproces, hun verbondenheid met het land van herkomst, en hun invloed op de Nederlandse samenleving.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis: van de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd; de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief; en de political economy van de globaliserende economie in de twintigste eeuw; bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis, voor de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend (lokaal, regionaal of internationaal; klasse, gender, etniciteit en religie) en de rol van individuen, groepen, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting vanaf ca. 1500 tot nu.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht; bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis: voor de toepassing van economische concepten in de geschiedschrijving, en inzicht in de interactie tussen beleid en economie; gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve bronnen; bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis, voor de toepassing van sociaal-wetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. leert inzicht verkrijgen in processen van migratie, integratie en transnationalisme;
  2. leert inzicht verkrijgen in academische en historische debatten over actuele onderwerpen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-9

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 8-9

  • Participatie
    Getoetste leerdoelen: 5, 7

  • Opdracht 1: Optreden als referent bij mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 1

  • Opdracht 2: Essay schrijven
    getoetste leerdoelen: 1-2

  • Opdracht 3: Referaat houden
    getoetste leerdoelen: 2-5

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Mondelinge presentatie: 20%

  • Participatie: 5%

  • Opdracht 1: 5%

  • Opdracht 2: 5%

  • Opdracht 3: 5%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Deadlines

Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de
corresponderende Brightspace cursus.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de
corresponderende Brightspace cursus.

Nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

Literatuur wordt aan het begin van de collegereeks bekend gemaakt op Brightspace. Er hoeven geen boeken of syllabi te worden aangeschaft.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

niet van toepassing