Prospectus

nl en

Oral History

Course
2024-2025

Toegangseisen

Alleen toegankelijk voor studenten BA Geschiedenis.

Beschrijving

Iedere contemporain historicus krijgt ermee te maken: informatie die nergens op schrift staat, maar wel is opgeslagen in de geheugens van betrokkenen. In dit college leer je die informatie opdiepen door het houden van interviews. Hoe benader je iemand die je wil interviewen? Welke vragen stel je? Hoe leg je een gesprek vast? Hoe weet je of een herinnering betrouwbaar is? En hoe analyseer en verwerk je het interviewmateriaal? Om de opgedane theoretische kennis in de praktijk te brengen, gaat iedere student zelfstandig op pad om de stem van het verleden vast te leggen.

De interviews worden gehouden rondom een thema, dat aan het begin van de cursus bekend wordt gemaakt.

Het hulpvak is verbonden aan: Algemene Geschiedenis. Nederlandse Geschiedenis, Economische en Sociale Geschiedenis.

Leerdoelen

  1. De student heeft brede kennis van en inzicht in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en -technieken van de gekozen afstudeerrichting, met speciale aandacht:
    • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
    • bij de afstudeerrichting Economische/Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaal-wetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.
    • bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.

Leerdoelen, specifiek voor dit hulpvak

De student:

  1. kan de technieken toepassen die nodig zijn voor het bestuderen van primair bronnenmateriaal, in dit geval interviews;
  2. onderkent de relatie tussen de bruikbaarheid, materialiteit, ontstaans- en bewaarsgeschiedenis van primair bronnenmateriaal;
  3. kan interviews opzetten, theoretische kennis toepassen, interviews afnemen en verwerken in een historisch essay.
  4. heeft kennis van de mogelijkheden van geautomatiseerde transcriptie.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Zelfstandige literatuurstudie

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk, paper e.d.
    getoetste leerdoelen: 1 – 4

  • Referaat, mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 1, 2

  • Opdracht 1 Interview afnemen
    getoetste leerdoelen: 3, 4

  • Opdracht 2 Transcriptie maken
    getoetste leerdoelen: 5

Weging

  • Werkstuk: 40%

  • Mondelinge presentatie: 10%

  • Participatie: 20%

  • Opdracht 1: 20%

  • Opdracht 2: 10%

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers.

Deadlines

Voor het inleveren van opdrachten en werkstukken gelden de deadlines zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Herkansing

Het werkstuk kan herkanst worden

Literatuurlijst

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Geen