Prospectus

nl en

Latin in the Renaissance

Course
2024-2025

Toegangseisen

Dit college is bestemd voor studenten Griekse en Latijnse taal en cultuur jaar 2.

Wie het college vanuit een andere studie wil volgen, dient van tevoren contact met de docent op te nemen over de mogelijkhreden (Latijnkennis minimaal op eindexamennivau is verwacht).

Beschrijving

Dit college biedt een kennismaking met de Latijnse literatuur van de Renaissance m.n. in Italië in de 14de en 15de eeuw. Dit was een tijd die bepalend was voor veel aspecten van het huidige vak Klassieke talen: antieke teksten die in de middeleeuwen waren verloren gegaan werden teruggevonden; het Grieks kwam in West-Europa weer op; de kennis van de antieke Latijnse taal en de Romeinse cultuur nam toe; schrijvers gingen versterkt antieke auteurs en genres imiteren in hun poging de antieke literatuur weer tot leven te wekken.

Na een korte inleiding op de ontwikkeling van het (gesproken) Latijn in de late oudheid en de middeleeuwen zullen wij teksten lezen die voornamig afkomstig zijn uit de 14de, 15de en vroege 16de eeuw (grofweg van Petrarca tot Erasmus). In ieder geval aan bod zullen komen: Petrarca’s brief aan Cicero; Poggio Bracciolini’s klacht over de ruïnes van Rome en zijn brief over de herontdekking van een Quintilianus-handschrift; Lorenzo Valla’s lof op de Latijnse taal; Angelo Poliziano’s brief over het nut van Cicero-imitatie; een stuk uit het 13de (!) boek van Vergilius’ Aeneis; een stuk van een epos over een Italiaanse vorst; epigrammen en elegieën geschreven in de 15de eeuw.

Leerdoelen

Kennis en Inzicht

  • Verwerving van kennis van de belangrijkste humanistische geleerden / schrijvers, hun werken en van de historische context;

  • Inzicht in het Nachleben van het Latijn

  • Inzicht in de ontwikkeling en tekstoverlevering van de Latijnse literatuur in de Renaissance;

  • Inzicht in het culturele proces en onderzoeksterrein van klassieke receptie.

Vaardigheden:

  • Actieve participetie in de discussie n.a.v. de op college behandelde teksten (mondelinge vaardigheden; reflecteren);

  • Verdieping van de literaire en cultuurhistorische onderzoeksmethoden m.b.t. de Latijnse literatuur (reflecteren; analyseren);

  • Ontwikkelen van heuristische vaardigheden in een relatief onontgonnen onderzoeksgebied; m.n. ook het kunnen lezen en vertalen van teksten waarvoor niet altijhd commentaren of vertalingen in moderne talen bestaan (veerkracht; zelfstandig leren)

  • Gebruik van bio-bibliografische en andere naslagwerken bij het maken van twee korte opdrachten tijdens het semester (schriftelijke communicatie)

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Toetsing en weging

Toetsing

  • Drie kleine inleveropdrachten tijdens het semester

  • Schriftelijk tentamen, bestaande uit vertalingen en open vragen over gelezen primaire en secundaire literatuur

Weging

  • Opdrachten: 30%

  • Schriftelijk tentamen: 70%

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde van alle toetsonderdelen, met als aanvullende eis dat er voor elk onderdeel minstens een 5,5 behaald moet worden.

Herkansing

Een onvoldoende voor zowel de opdrachten en het tentamen kan tevens worden herkanst.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Primaire teksten en secundaire literatuur worden beschikbaar gesteld.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal

Opmerkingen

Niet van toepassing.